Ga naar Content

Transavia 'verrast en teleurgesteld' door maatregelen om vlieghinder te beperken

Het maatregelenpakket dat het demissionaire kabinet gisteren presenteerde om op last van de rechter de vlieghinder rond Schiphol terug te dringen, leidt bij Transavia net als bij moedermaatschappij KLM-Airfrance tot veel vraagtekens. "Er heeft geen inhoudelijk overleg plaatsgevonden."  

Een Boeing 737-800 van Transavia op Schiphol - Foto: NH / Doron Sajet

De door demissionair minister Harbers voorgestelde maatregelen raken vooral de nachtelijke uren op Schiphol. Transavia is grootverbruiker van die uren. Op elke drie vluchten tussen 23.00 uur 's avonds en 5.00 uur 's ochtends is er een Transavia-vlucht, vertelde operationeel directeur Marloes van Laake vorige maand voor de camera van NH. 

Transavia-crew was op 11 april massaal naar Den Haag afgereisd om hun zorgen te uiten over een mogelijke nachtsluiting van Schiphol. Zij vrezen voor hun banen, de maatschappij voor haar verdienmodel en haar voortbestaan als het voorstel van voormalige Schipholbaas Ruud Sondag werkelijkheid wordt en er een streep door nachtvluchten gaat.

Transavia claimt de ticketprijzen betaalbaar te kunnen houden door meerdere keren per dag op en neer te vliegen naar (Europese) bestemmingen, maar dan moet de eerste vlucht van de dag zo vroeg mogelijk vertrekken. 

Tekst gaat door onder de video

Transavia-crew massaal aanwezig bij luchtvaartdebat Tweede Kamer - NH Nieuws

Het demissionaire kabinet zet geen volledige streep door nachtvluchten, maar Harbers maakte gisteren na afloop van de ministerraad wel bekend dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggedrongen. In plaats van een kleine 29.000 nachtvluchten wil het kabinet vanaf 2025 nog maximaal 27.000 nachtvluchten toestaan. 

"Transavia is teleurgesteld dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggebracht", valt te lezen in een reactie van de maatschappij, die gisteren nog doorverwees naar het statement van moedermaatschappij KLM. Die maatschappij verwacht dat vooral haar vrachtdivisie onder de maatregelen zal lijden.

Omstreden Boeing 747-400

Vanaf 2025 mogen de luidruchtigste toestellen 's nachts namelijk niet meer opstijgen of landen vanaf Schiphol. En uitgerekend KLM's vrachtvluchten worden nog veelvuldig uitgevoerd met de Boeing 747-400, een herriebak waarover vorig jaar het meest werd geklaagd

Tekst gaat verder

Lees ook

Vanaf november van dit jaar zal KLM 's nachts geen lawaaiige toestellen meer inzetten, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Toch vindt de maatschappij 'het weren van bepaalde typen toestellen zonder de sector de tijd te geven goede alternatieven in te zetten schadelijk en disproportioneel'. 

Waar KLM juist veel overeenkomsten ziet tussen de voorgestelde kabinetsmaatregelen en de speerpunten uit het sectorplan 'Schoner, stiller, zuiniger', is Transavia (vanwege de afhankelijkheid van nachtvluchten) kritischer. Volgens de budgetmaatschappij hoeft er niet drastisch in de nachtvluchten gesneden te worden om de 'gestelde geluidsdoelen' uit dat plan te verwezenlijken. 

Tekst gaat verder

Lees ook

Dat het demissionaire kabinet concreet volledige nachtsluiting van Schiphol benoemt, is helemaal tegen het zere been van de maatschappij, 'omdat de impact daarvan nog in onderzoek is'. Dat onderzoek wordt naar verwachting deze zomer afgerond, waarna - naar verwachting het nieuwe kabinet - daar conclusies aan moet verbinden. 

Meer vluchten in totaal

Toch betekent een afname van het aantal nachtvluchten nu in ieder geval nog geen afname op jaarbasis. Het kabinet vindt namelijk dat de geluidshinder dankzij de voorgestelde maatregelen zo ingrijpend wordt teruggedrongen dat er overdag wel weer meer vluchten kunnen worden toegestaan. Was er vorig jaar nog sprake van een maximum van 440.000 vluchten per jaar, nu wil het kabinet het aantal vluchten 'beperken' 460.000 à 470.000. 

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]