Ga naar Content

Wat is er toch aan de hand bij Transavia? (en wat betekent het voor mij?)

De berichten rondom geannuleerde vluchten van Transavia vliegen je om de oren. Het zal je maar gebeuren: je vlucht wordt geschrapt terwijl jij het vliegtuig in wilt stappen naar de zon. Transavia kampt met problemen rond de vloot. Wat betekent dat voor de reizigers? 

Een Boeing 737-800 van Transavia stijgt op vanaf de Polderbaan van Schiphol - Foto: NH Media

Vorig jaar had Transavia ook al problemen, het zorgde voor honderden geannuleerde vluchten. Toen moest de luchtvaartmaatschappij langer wachten op een aantal vliegtuigen die werden overgenomen van het Roemeense Blue Air. Bovendien liepen onderhoudsbeurten aan enkele Boeings vertraging op. Transavia ging door het stof en bood excuses aan.

Wat is er nu aan de hand?

De problemen die dit jaar spelen, zijn ontstaan doordat het reguliere onderhoud van de vliegtuigen deze winter uitliep. Dit gebeurt in het buitenland, in onder andere Turkije en Tsjechië. "Helaas kwamen een aantal zaken naar boven waardoor de onderhoudsbedrijven mededeelden dat het langer ging duren", vertelt woordvoerder Leon Bogaard van Transavia.    

"We hielden altijd al rekening met uitloop, maar sinds vorig jaar hebben we flinke buffers ingebouwd. Helaas hadden de toestellen nog langer nodig." Daar bovenop kwamen verschillende incidenten waardoor toestellen aan de grond kwamen te staan. Zo was er een kapotte motor door een vogel die er in vloog, er was een probleem met de passagiersingang en ook had een vliegtuig bliksemschade. 

Transavia wil niets zeggen over hoeveel vluchten daadwerkelijk zijn geannuleerd, maar zegt dat de impact voor de reiziger nihil zal zijn. De budget-maatschappij heeft veel vluchten kunnen samenvoegen of wijzigen. "Het zou kunnen dat je nu vanaf Rotterdam of Eindhoven vertrekt. De passagiers zijn hier allemaal al van op de hoogte gebracht."

Volgens slot coördinator Hugo Thomassen op Schiphol valt het aantal geannuleerde vluchten van Transavia mee, vergeleken met andere maatschappijen. Transavia zou 5% van de slots 'hebben teruggegeven', terwijl sommige andere luchtvaartmaatschappijen tot wel 10% teruggaven.

Slots

Omdat Schiphol een gewilde luchthaven is onder luchtvaartmaatschappijen en er maar een beperkt aantal vluchten mogelijk is, verdeelt Schiphol een aantal 'slots'. Dit zijn tijdframes die maatschappijen kunnen kopen waarin ze een vlucht kunnen uitvoeren. 

Kan mijn vlucht nog geannuleerd worden?

Volgens Transavia zullen er niet nog meer vluchten worden geannuleerd. "Voor de meivakantie hebben we er vertrouwen in en staan we gereed. Ook voor de komende zomermaanden verwachten we geen nieuwe annuleringen", zegt woordvoerder Leon Bogaard van Transavia. Toch zijn er altijd onvoorziene gevallen. "Je kunt altijd een annulering hebben door bijvoorbeeld weersomstandigheden."

"We willen niet dat het nog een keer zo mis gaat"

woordvoerder Transavia

De budgetmaatschappij heeft dit jaar meer reservecapaciteit dan vorig jaar ingebouwd. "Waar we vorig jaar twee tot drie vliegtuigen achter de hand hadden voor onvoorziene zaken, hebben we er nu standaard vier klaar staan. We willen niet dat het nog een keer zo mis gaat."

Vorig jaar zomer werden tienduizenden passagiers geraakt door annuleringen. In juni dat jaar werden 200 vluchten op Schiphol geannuleerd en in juli 210 vluchten. 

Wat te doen bij een geannuleerde vlucht? 

Als je vlucht (met Transavia of een andere luchtvaartmaatschappij) tóch wordt geannuleerd, mag je kiezen tussen een andere vlucht of een terugbetaling van je ticket. Als je een andere vlucht wilt, kun je de eerste vlucht waar plaats is nemen. Soms heb je ook recht op een schadevergoeding van €250 tot €600. Hiervoor kom je in aanmerking als je meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt. 

De vergoeding kun je aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Als er sprake is van overmacht, door bijvoorbeeld slecht weer of een medisch noodgeval, heb je nergens recht op. Meer informatie lees je hierover op de website van de Rijksoverheid

Tip ons!

💬 Stuur een Whatsapp-bericht met een tip, foto of video naar 06-30093003 (handig om op te slaan in je telefoon)!

📧 Contacteer de redactie of journalisten bij jou in de buurt via ons tipformulier.

whatsapp Wil je ons nieuws via WhatsApp ontvangen? Abonneer je hier.

Op de hoogte blijven?

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.