Met smart wacht Velsen op een doorbraak in het grootste hoofdpijndossier van dit jaar: de aanschaf van een tweede pont tussen Velsen-Noord en -Zuid. Velsen hoopt 'm voor de kerst te bestellen, maar daarvoor is geld nodig van onder andere het Rijk en de provincie. Die laatste komt vandaag over de brug met 1,8 miljoen euro.
Deze zomer werd de tweede pont van Velsen uit de vaart genomen. Toen de scholen begonnen, gebeurde wat Velsenaren al verwachtten: chaos op de pont.
's Ochtends is het voor scholieren vechten voor een plekje. Scholier Quinn (15) noemde het onlangs met gevoel voor understatement 'best wel druk op de pont'. "Soms word je ook van de pont afgestuurd", zei hij tegen NH. Eerder zeiden scholen in IJmuiden al coulant op te treden tegen leerlingen die te laten kwamen.
Bovendien zijn er niet zoveel wegen die van en naar IJmuiden leiden, terwijl het er in het verkeer alleen maar drukker wordt. "De bereikbaarheid van IJmuiden staat onder druk", waarschuwde wijkplatformvoorzitter en ras-IJmuidenaar Johan Zwakman laatst.
'Pont steeds dichterbij'
Velsenaren hebben de pont liever gisteren dan vandaag. Wethouder Jeroen Verwoort moet het geld voor die pont bij elkaar zien te krijgen, onder andere via subsidies van het Ministerie van Economische Zaken en de Provincie. Daar is hij al sinds ruim voor de zomer mee bezig.
Hij heeft al aardig wat tegenslagen te verduren gekregen; tijdelijke vervangers voor de pont bleken bijvoorbeeld ongeschikt, omdat de 'aanlandplekken' aan de kades van Velsen-Noord en -Zuid anders zijn dan op andere plekken.
Toch is Verwoort nog optimistisch. Vorige week zei hij nog in de gemeenteraad: "De aanschaf komt steeds dichterbij". De 1,8 miljoen euro van de provincie helpt daar erg bij mee, verwacht hij.
"Die bijdrage is belangrijk om richting het Rijk, pontfabrikant HSG, Amsterdam en het GVB te laten zien dat het ons als regio menens is", zei hij vorige week.
Al die partijen hebben namelijk iets te zeggen over de aanschaf van de tweede pont. Maar dat er zoveel partijen zijn, maakt de zaak moeilijk. Het GVB moet met de pont gaan varen, officieel in opdracht van de gemeente Amsterdam. Het geld moet bij alle partijen vandaan komen en zonder garanties wil de GVB geen pont bestellen.
'Toch speelruimte'
HSG (Holland Shipyard Group) zette laatst nog wat extra druk op de ketel. Voor 1 december wilde de veerpontbouwer weten of de gemeente een nieuwe pont ging bestellen. Alleen dan zou HSG de veer in 2024 kunnen bouwen. Die deadline haalde Velsen niet.
"Daar blijkt toch nog wat speelruimte in te zitten", meldde Verwoort vorige week. "Het kerstreces komt eraan, en dat zorgt voor een mooie deadline om op te koersen. Dat moet mogelijk zijn."
De 1,8 miljoen euro-toezegging van de provincie moet daarbij gaan helpen. Hoeveel de pont in totaal moet kosten, is niet duidelijk.