Ga naar Content

Velsen hard op zoek naar nieuwe tweede veerpont: “Echt waardeloos”

De gemeente Velsen is druk op zoek naar een nieuwe veerpont voor de verbinding tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid. Eén van de twee huidige ponten is de reservepont van Amsterdam, deze zal per 14 juli weer teruggaan naar de hoofdstad. "Ik wil straks echt niet heel lang moeten wachten op de pont. Ik moet mijn kind op tijd ophalen van de opvang", vertelt Manon, een moeder die bijna dagelijks gebruik maakt van deze verbinding.

Pont Velsen - Foto: NH Nieuws

Het is al best druk op dinsdagmiddag16:30 uur op de pont. Veel mensen zijn na hun werkdag onderweg naar huis. Een daarvan is Ina. Zij gebruikt de pont drie keer in de week om met haar fiets van huis naar werk en weer terug te komen. "Als de kinderen ’s ochtends naar school gaan, dan staat de pont al aardig vol. Als we het straks met maar een pont moeten doen, dan is dat echt waardeloos."

5.000 fietsers

Volgens een woordvoerder van de gemeente is de tweede veerpont voor de IJmond van belang om te zorgen dat er overdag elke tien minuten een afvaart plaatsvindt. "Per dag nemen ongeveer 5.000 fietsers de pont tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid. Daarbij zien we dat de grote toename van e-bikes ook zorgt voor meer fietsers. De oversteek van het Noordzeekanaal is onderdeel van een regionale fietsroute. We vinden dat de wachttijd daarbij van maandag tot en met vrijdag overdag niet langer mag zijn dan tien minuten. Zonder een tweede veerpont stijgt de wachttijd naar twintig minuten. Dan is deze route als duurzaam alternatief op de fiets minder aantrekkelijk en zal het als gevolg daarvan in de Velsertunnel drukker worden met auto’s."

"Als je de pont dan mist, dan kom je gewoon te laat op school"

Isa - scholier

Ook de scholieren Jaidy en Isa maken dagelijks gebruik van de pont om naar school te komen. "Als je het eerste uur naar school moet, dan moet je de pont hebben van 08.00. Die staat wel helemaal vol", zegt Isa. "Het is niet te doen met maar één pont, want als je de pont mist, dan kom je gewoon te laat op school." Daar is Jaidy het roerend mee eens. "Je moet dan gewoon twintig minuten wachten."

Wie betaalt?

"We zijn met verhuurders van veerponten bezig of en hoe een tijdelijke alternatieve (elektrische) veerpont vanaf de zomer 2023 ingezet kan worden", zegt de woordvoerder van Velsen. Maar een andere pont huren blijkt nog niet zo eenvoudig. De pontfuiken (waar de pont aanlandt) zijn specifiek voor het Noorzeekanaalgebied en de aanleg van een alternatieve aanlanding is een uitdaging vanwege grote hoogteverschillen bij het op- en afrijden van de veerpont.

Dan is het ook nog even de vraag wie de nieuwe pont gaat betalen. De gemeente geeft aan hard te werken om de financiering voor de aanschaf en structurele inzet van een tweede veerpont rond te krijgen. "Het college vindt dat het Rijk hier ook een bijdrage aan moet leveren. Het gaat immers om de oversteekbaarheid van het Noordzeekanaal, een Rijksvaarweg in bezit van het Rijk." Tegelijk wordt het belang van de 'spitspont' door veel partijen gezien. Zo heeft de provincie Noord-Holland de veerpont in haar coalitieakkoord opgenomen en inmiddels ook geld gereserveerd hiervoor.

De komende periode moet duidelijk worden of en hoe het blijven varen van de tweede pont verder gerealiseerd kan worden, niet alleen na 14 juli maar ook op de langere termijn. 

Lees ook