Ga naar Content

Bagagebedrijf beschuldigt Schiphol van voortrekken KLM bij gebruik tilrobots

Swissport, een van de zes bedrijven die op Schiphol bagage afhandelt, beschuldigt de luchthaven ervan de bagageafhandelaren van KLM voor te trekken. De medewerkers van de luchtvaartmaatschappij zouden eerder dan de andere bedrijven tilhulp-machines hebben gekregen.

Proef met robots en tilhulpen in de bagagekelders van Schiphol - Foto: Schiphol

Dat meldde Het Parool eerder deze week. De beschuldigingen aan het adres van Schiphol zijn het zoveelste hoofdstuk in het drama rondom de veel te zware fysieke belasting van bagagemedewerkers op Schiphol. De Arbeidsinspectie zei in maart dat de koffersjouwers per direct hulpmiddelen moesten krijgen om de lasten te verminderen. Opvallend: de inspectie had sinds 2010 verzaakt de werkomstandigheden te controleren.

Sinds september worden de zes afhandelingsbedrijven elke maand beboet door de inspectie omdat het werk nog steeds veel te zwaar zou zijn. Die dwangsommen, die in sommige gevallen oplopen tot 65.000 euro per maand, worden pas beëindigd als er genoeg tilhulpen op de werkvloer staan. Ook wil de inspectie dat het afhandelen van bagage uiterlijk in 2025 wordt geautomatiseerd of gemechaniseerd.  

Lees ook

Die tilhulpen moeten worden gekocht door Schiphol, maar de boetes komen opvallend genoeg terecht bij de bagagebedrijven zelf. Een woordvoerder van de luchthaven vertelt aan NH dat het 'onze inzet is om uiterlijk april 2024 op elke werkplek een goed functionerende tilhulp te hebben'.

Om aan die deadline te voldoen zegt Schiphol zo snel mogelijk tilhulpen te kopen: "We kopen op wat er beschikbaar is. Realiteit is echter dat het, in verband met testen en beschikbaarheid, nog een paar maanden duurt." Van een voorkeursbehandeling voor bepaalde bagagebedrijven zou geen sprake zijn.

Swissport zegt in de tussentijd dus dat de nieuwe tilhulpen wel zijn geplaatst bij de bagageafhandeling van KLM, maar veel minder bij de andere vijf bedrijven: "Er is nog veel werk te verrichten om een gelijk speelveld voor alle bedrijven te bewerkstelligen."

"Op veel plekken waar wij afhandelen zijn nog geen tilhulpen voor handen"

Woordvoerder van KLM

KLM benadrukt tegenover NH dat de verantwoordelijkheid voor het plaatsen van de machines bij Schiphol ligt, niet bij de luchtvaartmaatschappij zelf. En het is niet zo dat hun personeel nu al allemaal met hypermoderne robots werkt: "Op veel werkplekken waar KLM afhandelt zijn er nog geen tilhulpen voorhanden. Wat er wel is en functioneert, dat gebruiken we."

In de tussentijd neemt KLM maatregelen om de werkdruk van het bagagepersoneel te verlichten: "We hebben er voor gekozen om extra personeel aan te nemen zodat we ook in de pieken kunnen voldoen aan de voor ons geldende normen voor arbeidsomstandigheden."

Te hoge werkdruk

De bagageafhandelaren van Swissport werken vooral vanuit het oudste 'Bagagegebied West'. Een woordvoerder van de luchthaven geeft toe dat "daar nu nog geen tilhulpen zijn voor vertrekkende bagage. Zodra ze beschikbaar zijn, installeren we ze daar ook. Dit staat totaal los van de aanbesteding voor afhandelaren op Schiphol." Tegen Het Parool zei Schiphol dat de nieuwste tilhulpen niet op de bagagebanden van de oudste kelder passen, en dat er daarom nieuwe ontworpen moeten worden.

De zes bagagebedrijven drukken hun prijzen en voeren de werkdruk systematisch op om hun concurrenten op de luchthaven voor te blijven. Daarom wil het (inmiddels demissionaire) kabinet het aantal bedrijven terugbrengen naar drie. Hopelijk wordt de werkdruk van het bagagepersoneel daarmee minder. Het enige bedrijf dat sowieso mag blijven is KLM, met als reden dat zij al hun eigen vliegtuigen (en die van Air France en Delta Air Lines) bedienen.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]