Ga naar Content

Alkmaar wil trekkers toelaten op provinciale ringweg voor minder ongelukken

De gemeente Alkmaar wil voor trekkers en andere landbouwvoertuigen ruim baan maken op de provinciale wegen. Dit om gevaarlijke situaties voor fietsers en wandelaars op polderwegen te voorkomen, maar ook om dijken te ontlasten, die het zware gewicht niet altijd aankunnen. 

Landbouwverkeer op polderweggetjes kan levensgevaarlijk zijn - Foto: Hero Dijkema / Cumela

Dit voorstel van de gemeente is er nu dankzij de werkzaamheden aan de N243, de provinciale weg door de Schermer, Purmerend en Koggenland. Het landbouwverkeer werd tijdelijk omgeleid via de N242 en de N194 en 'dat beviel eigenlijk prima', concludeert het college van Alkmaar.

Agrariërs hoefden zich daardoor niet meer met hun grote voertuigen door de dorpskernen en de drukke binnenstad te manoeuvreren. "Woningen die langs een weg staan, hebben vaak last van trillingsgeluid. Ook is de infrastructuur van dorpen steeds slechter ingericht", zegt wethouder Robert te Beest tegen NH Nieuws.

Dood na aanrijding

Om die reden dringt LTO al langer aan op een ontheffing voor landbouwverkeer op provinciale wegen. Landbouwverkeer in de bebouwde kom en op smalle polderwegen zorgt namelijk regelmatig voor ongelukken, soms met fatale afloop. Begin november overleed een 68-jarige man uit Schoorl na een aanrijding met een tractor op de fiets.

Het toestaan van landbouwverkeer op de provinciale weg is volgens de gemeente daarom een "goede oplossing" om de verkeersveiligheid in en rondom Alkmaar te vergroten. "Er is samen met LTO een uitnodiging naar de provincie verstuurd om de routes en wegen voor een ontheffing te verkennen." Het gaat in ieder geval om de N9 en de N242.

"Niet alleen de nabestaanden, maar ook mijn werknemer is getekend voor het leven als hij op zijn trekker iemand doodrijdt"

Niels Zuurbier (LTO)

Niels Zuurbier van LTO is blij dat er na jarenlange gesprekken met de gemeente beweging komt in de plannen. "We willen de Ring Alkmaar al heel lang openstellen voor landbouwverkeer. De renovatie aan de Leeghwaterbrug was een mooi moment om te zien of het ook werkt. De doorstroming verslechterde niet en er zijn geen voorvallen geweest, dus eigenlijk houdt niets het meer tegen."

Volgens Zuurbier, ijsbergsla- en spitskoolteler uit Heerhugowaard, zal de ontheffing een hoop levens redden. "Het is onverantwoord met zulke grote voertuigen door de binnenstad en dorpen te rijden. Niet alleen de nabestaanden, maar ook mijn werknemer is getekend voor het leven als hij op zijn trekker iemand doodrijdt. De meeste ongelukken gebeuren in de bebouwde kom. Gelukkig ziet de lokale politiek dat nu ook in."

'Halsstarrige ambtenaren'

Hij verwacht nog wel wat struikelblokken bij de Provincie en vooral Rijkswaterstraat. "Ambtenaren zijn vaak halsstarrig, zeggen dat het niet kan, maar nu is bewezen dat het wel kan. Het wordt tijd dat ze eens uit die ivoren toren komen. De dossiers niet steeds doorschuiven, maar nu echt eens doorpakken om de verkeersongevallen terug te dringen."

Dat het niet kan, gaat volgens Zuurbier ook niet meer op. "De nieuwe verkeerswet schrijft voor dat landbouwverkeer in principe gebruik mag maken van N-wegen. Op sommige stukken is het beter gebruik te maken van een parallelweg, maar om de stad heen ligt een driebaansweg en dat is genoeg om ook landbouwverkeer toe te laten. Er rijdt nu zoveel door Heiloo, Egmond en de Alkmaarse binnenstad. Dat moet echt stoppen."

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Alkmaar en omgeving?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]