Ga naar Content

Santpoortse tradities: 'interland' geeft harddraverij nieuw elan, maar rijtuigendag sneuvelt

Ook Dorpsfeest Santpoort worstelt met tanende tradities. Dat heeft leuke en minder leuke gevolgen voor de komende feestweek van 30 juli tot 6 augustus: voor de rijtuigendag betekent de worsteling helaas de (voorlopige) doodskus, maar voor de harddraverij komt er iets bijzonders uit voort: "De eerste interland tussen Nederland en België."

Rijtuigendag 2021 - Foto: RTV Seaport

"Het is de eerste harddraverij-interland en daarmee ook het eerste wereldkampioenschap", lacht Bas Kuntz, voorzitter van Harddraverij Vereniging Santpoort en Omstreken (HVSO) tegen lokale partner RTV Seaport. 

Het is niet gek de HVSO juist deze traditie in stand wil houden: met een eeuwenlange historie van meer dan 260 edities van 'de kortebaan' in het dorp, staat de harddraverij op de lijst van immaterieel erfgoed.

Hoge prijs

Deze eerste interland tussen de Lage Landen kan wel eens een hoge prijs hebben, zegt Kuntz gekscherend: "De Aart Aarts Trofee voor de winnaar van de race kan voor het eerst naar België gaan." 

Deels is de nieuwe internationale opzet uit nood geboren: "Voor de coronatijd waren er nog 129 ruiters in Nederland, dat zijn er nu nog maar 49. En er zijn meer kortebaanraces. Dus wij gaan in Santpoort terug van 24 naar 16 deelnemers."

Niet nog een Dorpsfeestloze zomer

In 2020 was de coronapandemie nog reden om alle activiteiten tijdens het Dorpsfeest af te gelasten, maar dat liet de HVSO vorige zomer niet nóg eens gebeuren, zei voorzitter Bas Kuntz toen.

Bij de organisatie van de eerste 'volledige' editie van het achtdaagse feest sinds 2019 moet de vereniging nu nieuwe, harde keuzes maken.

De harddraverij, voor velen hoogtepunt van de week (of zelfs het jaar), werd afgelopen jaar bijvoorbeeld al eenmalig in Emmeloord gehouden om een Santpoorts superspread-event te voorkomen. Toen ging de rijtuigendag, al tientallen jaren de opening van de feestweek, als één van de weinige activiteiten ook nog wél door.

Kosten stijgen aan alle kanten

Maar nu is de rijtuigendag kind van de rekening. De rondrit in koetsen gaat niet door. Niet alleen vanwege het kleinere aantal rijtuigen, hoewel dat volgens Kuntz 'van zo'n zeventig tot tachtig naar vijftien tot twintig is gegaan.'

Er moeten nu eenmaal teleurstellende keuzes gemaakt worden, legt hij uit. "De organisatie van de rijtuigendag kost veel tijd en energie", legt hij uit. "En de kosten van het Dorpsfeest stijgen aan alle kanten. Bij de rijtuigendag is er bijvoorbeeld ook geen vorm van politie-inzet, wat zich vertaalt naar het moeten inhuren van beveiligers." 

Goede of foute keuzes

Ondertussen levert de harddraverij de organisatie dit jaar ook minder geld op: in tegenstelling tot bij eerdere edities moeten nu niet de gokkers, maar de organisatie kansspelbelasting betalen. Tenzij Santpoortse raceliefhebbers grof geld gaan inzetten kost dat HVSO volgens Kuntz 'ruim 15 procent van de begroting.'

Kuntz heeft de rijtuigendag nog niet definitief afgeschoten. "Na de zomer gaan we evalueren of onze keuzes de goede of foute zijn geweest."

Lokale partner RTV Seaport was bij de rijtuigendag in 2021:

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Lees ook

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met lokale nieuwspartner RTV Seaport.

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]