Ga naar Content

Waarom Schiphol pluim voor duurzaamheid krijgt terwijl vliegen slecht voor milieu is

Het klinkt misschien vreemd: een luchthaven die wordt geprezen om duurzaamheid. Vliegen is tenslotte de meest vervuilende manier van reizen. Toch hebben de Nederlandse luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam van de brancheorganisatie het hoogst mogelijke certificaat voor verduurzaming gekregen. Hoe zit dat?

Foto: ANP

Dagelijks passeren zo'n 1370 vervuilende vliegtuigen de start- en landingsbanen van de grootste luchthaven van Nederland. Met een aandeel van 3 procent van de landelijke CO2-uitstoot heeft de luchtvaart een grote impact op het milieu.

Toch gaf Brancheorganisatie Airports Council International (ACI) Schiphol en de andere twee Nederlandse luchthavens het hoogst mogelijke certificaat dat een luchthaven kan krijgen voor verduurzaming. Hiermee behoren ze tot de eerste tien luchthavens wereldwijd met zo'n certificaat. 

Elektrische voertuigen

Maar let op: dit certificaat zegt niets over het verduurzamen van de Nederlandse luchtvaart. Het gaat namelijk alleen over duurzaamheidsmaatregelen die de luchthavens op de grond hebben genomen. Om het certificaat te behalen moesten de luchthavens hun uitstoot met 90 procent of meer terugbrengen en netto nul uitstoot hebben.

Een groot deel van de voertuigen dat wordt gebruikt om vliegtuigen te duwen of passagiers te vervoeren is bijvoorbeeld elektrisch geworden. Daarnaast wordt een luchtzuiveringssysteem getest om ultrafijnstof op het platform te verminderen. Schiphol is ook volledig op stroom van Hollandse wind gaan draaien en brengt haar gebouwen stapsgewijs van het gas. 

Waar andere industrieën zich aan regels moeten houden en rapportages over hun uitstoot moeten inleveren, hoeft de luchtvaart bijna geen cijfers over de totale uitstoot van vliegtuigen aan te leveren. 99,9 procent van de uitstoot hoeft zij niet te rapporteren.

Er kan daardoor alleen een schatting van de uitstoot worden gemaakt. Het RIVM schatte dat luchtvaart van en naar Schiphol in 2020 ruim 20.000 kilo formaldehyde en ruim 2.900 kilo benzeen uitstootte. Deze stoffen zijn vervuilend én kunnen kankerverwekkend zijn. 

Schiphol moest van De Omgevingsdienst Noordzeekanaal (OD NZKG) wel een Vermijdings- en Reductieplan aanleveren en daarin vermelden welke 'zeer zorgwekkende stoffen' worden uitgestoten. De luchthaven kreeg eerder een boete van 5.000 euro, omdat ze hier te laat mee was, maar leverde begin deze maand alsnog het plan in. 

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]

Lees ook