Minister Mark Harbers (Infrastructuur) schort zijn plan om het aantal vliegbewegingen op Schiphol al volgend zomerseizoen te beperken tot 460.000, voorlopig op. Dat meldt de demissionaire bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer.
Het kabinet blijft erbij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te sparen, maar stelt vast dat het plan om daar al volgend jaar mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuit. Harbers erkent dat dit "een bittere pil is voor de omgeving", maar benadrukt dat "het kabinet vasthoudt aan het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving".
Boze Amerikanen
Het Amerikaanse transportministerie liet eerder deze maand weten dat het de opgelegde krimp, die ook Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hard zou raken, beschouwt als een schending van internationale afspraken. Daardoor dreigden ook landingsrechten die KLM heeft op luchthavens in de Verenigde Staten in het gedrang te komen.
Deze week kwam daar een brief overheen waarin Europees transportcommissaris Adina Vălean haar zorgen uitte over de eerste stap uit het krimpplan. Die zou strijdig zijn met het Europees recht, omdat van tevoren niet goed is overlegd met de luchtvaartsector. Daarmee is de niet de vereiste 'balanced-approach-procedure' doorlopen.
Geluidshinder terugdringen
Voor het krimpplan voor de langere termijn volgt het kabinet deze procedure wel, benadrukt Harbers. Hij zegt hier "vastberaden" mee door te gaan om de geluidshinder rond de luchthaven terug te dringen.
Reactie Schiphol
Luchthaven Schiphol zegt teleurgesteld te zijn over het besluit van minister Harbers. "Met deze ontwikkeling trekken omwonenden aan het kortste eind en dat stelt Schiphol teleur."
"Vermindering van het aantal vluchten is voor ons geen doel op zich, maar eindelijk was er duidelijkheid en zekerheid voor omwonenden. Het terugvallen op 'anticiperend handhaven' leidt volgens Schiphol tot meer onzekerheid, ook voor de luchtvaartsector zelf. Het is echt de hoogste tijd dat omwonenden merkbaar minder hinder krijgen. De noodzaak van een nachtsluiting van Schiphol wordt nog groter. Ook voor de andere maatregelen uit ons acht puntenplan, zoals het verbod op privévluchten en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen", aldus een verklaring van de luchthaven.
Luchtvaartmaatschappij KLM is juist wél tevreden met het besluit van minister Harbers. Volgens KLM is het "een belangrijke stap om vergelding te voorkomen en te kunnen blijven vliegen op de Verenigde Staten".
💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?
- Blijf op de hoogte via nhnieuws.nl/amsterdam
- Mail je tips naar [email protected]
- Praat mee en deel jouw nieuws in onze speciale Amsterdamse Facebookgroep!
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]