Start van hoofdcontent

Haarlem

nl

Nieuw provinciebestuur presenteert akkoord: van woningbouw, stikstof tot Tata Steel

6 juli 2023, 11.00 uur · Aangepast 6 juli 2023, 15.34 uur · Door Maarten Edelenbosch

Met als titel 'Verbindend vooruit' presenteert de gloednieuwe coalitie van BBB, VVD, GroenLinks en PvdA hun plannen voor de komende periode. NH zet de plannen voor Noord-Holland voor je op een rijtje.

Foto: Provincie Noord-Holland

Allereerst woningbouw. Al langer ligt er in een doelstelling om tot 2030 184.000 extra woningen te bouwen. Om dat te halen moet het tempo flink omhoog. En daar wil het bestuur extra middelen op inzetten om gemeenten bij te helpen. Ambtelijke ondersteuning bijvoorbeeld, maar ook subsidies om financiële knelpunten op te lossen.

Ook bouwen aan rand van dorpen en steden

De doelstelling van 184.000 woningen blijkt niet haalbaar door alleen binnenstedelijk te bouwen. Dus mag er onder voorwaarden buiten dorps- en stadsgrenzen gebouwd worden. Iets dat in de provincie lange tijd onbespreekbaar was. 

Als het gaat om zware industrie wil de coalitie inzetten op verduurzamen. Bedrijven die dat willen krijgen de tijd om dat voor elkaar te krijgen. Vergunningverlening wordt aangescherpt en er wordt extra geld uitgetrokken voor handhaving van milieurichtlijnen. Daarmee kom je automatisch ook uit bij Tata Steel waaraan een apart hoofdstuk is gewijd.

Tata Steel - Foto: NH Nieuws

Kort gezegd krijgt het staalbedrijf tijd om te verduurzamen. "Zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2029, moet de eerste fase van groen staal gerealiseerd zijn. We streven er naar de Kooksgasfabriek 2 en een Hoogoven zo snel mogelijk (uiterlijk 2029) te sluiten."

Ook mobiliteit is een belangrijke pijler. Bij het Rijk wordt aangedrongen om de N9 (tussen Alkmaar en Den Helder) aan te pakken. De aanleg van afslag Heiloo op de A9 moet gerealiseerd worden. En ook de ondertunneling van de N247 bij Broek in Waterland moet na jaren eindelijk een feit worden.

Verbinding A8-A9 doorzetten

En dan is er nog de verbinding A8-A9. Die wil de coalitie graag alsnog realiseren. Daarbij moet de UNESCO werelderfgoedstatus behouden blijven. Omdat financiering onzeker is, en de coalitie deze periode met een oplossing wil komen, willen de partijen tegelijkertijd ook een alternatief onderzoeken. 

Ook het openbaar vervoersnetwerk moet worden verbeterd. Met name in het landelijk gebied en kleine kernen. Daar moeten ook meer nachtbussen van en naar uitgaanslocaties voor jongeren komen.

Stikstof en onteigenen

De aanpak van stikstof leek op voorhand een ingewikkelde discussie te worden. Met name BBB en GroenLinks staan daarin lijnrecht tegenover elkaar. De oplossing lijkt te zijn gevonden door in het akkoord geen uitspraken te doen over jaartallen. Dus geen 2030 of 2035, maar: "We voeren de landelijke wet- en regelgeving uit en zetten daar geen kop op." Daarmee wordt die discussie gemeden en wordt het landelijk beleid afgewacht en gevolgd.

Ook het onteigenen van boerenbedrijven was voor BBB een no-go. Volgens de nieuwe coalitie is het deze collegeperiode van vier jaar ook niet aan de orde en 'spannen we ons tot het uiterste om dat te voorkomen'. Het mag dus wel, maar alleen het terugdringen van de stikstofuitstoot is niet voldoende om tot onteigening over te gaan. 

Tekst gaat verder.

Wel wordt gekeken hoe agrarische bedrijven verduurzaamd kunnen worden. "Er zal altijd ruimte zijn voor een sterke, duurzame en innovatieve landbouw die gezond en betaalbaar voedsel produceert."

Het verbinden van natuurgebieden moet met het afmaken van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) gerealiseerd in 2029. Al wordt ook gemeld dat er sommige gevallen een andere eindtermijn kan worden gesteld.

Geen zonneweides, maar windmolens

In 2030 moet een CO2-reductie van 55 procent worden gehaald. Uit eerder onderzoek blijkt dat doel in de provincie niet gehaald te worden. Dus wil het nieuwe provinciebestuur daar extra op inzetten.

Daarbij wordt gekeken naar duurzame energie. Waterstof, maar ook wind- en zonne-energie. Windmolens op zee hebben de voorkeur, maar ook op land zullen ze nodig zijn, zo valt te lezen. 

Tekst gaat door onder de foto.

Foto ter illustratie - Foto: Adobe Stock

Als het om zonne-energie gaat moet die vooral van panelen op daken komen. Daardoor zouden grootschalige zonneweides niet nodig zijn. "We zijn zeer terughoudend met het realiseren van zonneweides op hoogwaardige landbouwgrond."

Daarnaast wordt ook de ontwikkeling van waterstof gestimuleerd en wordt er onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van mini-kerncentrales. Maar initiatieven om die eventueel te gaan bouwen worden de komende vier jaar niet genomen.

Regio-gedeputeerde en streekproducten

Dan nog wat opvallendheden. Zo krijgt iedere gedeputeerde een eigen regio toegewezen waarvoor die dan ook eerste aanspreekpunt wordt. En om de verbinding te maken tussen politiek en inwoners, en stad en land wordt er een jaarlijkse bijeenkomst met eigen streekproducten georganiseerd 'tussen Statenleden en (jonge) agrariërs om gedachten uit te wisselen.'

Meer wegenbelasting

Tot slot de opcenten, onderdeel van de wegenbelasting. Iets waarbij altijd triomfantelijk werd gezegd dat die in Noord-Holland de laagste was van alle provincies in Nederland. Dit jaar was het bedrag 156 euro. Dat wordt straks ongeveer twee tientjes duurder en komt op zo'n 178 euro uit. De coalitie zegt de extra inkomsten nodig te hebben om alle opgaven te realiseren. En ondanks deze verhoging blijven de opcenten in onze provincie daarmee nog steeds de laagste van Nederland.