Ga naar Content

Rechter geeft vliegmaatschappijen gelijk: voorlopig geen krimp Schiphol

Schiphol mag voorlopig niet krimpen van 500.000 naar 460.000 vluchten per jaar. Dat heeft de voorzieningenrechter in Haarlem bepaald. Een kleine 20 luchtvaartmaatschappijen, met KLM voorop, vochten in een kort geding het krimpbesluit van het kabinet aan. Ze vinden dat het kabinet roekeloos handelt door Schiphol te laten krimpen. De rechter geeft ze gelijk en oordeelt dat de Staat niet de juiste procedure heeft doorlopen. 

Een Boeing 777-300ER van KLM op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Dat betekent dat Schiphol als gevolg van deze beslissing voor het komende seizoen het maximumaantal vluchten niet mag verlagen tot 460.000. 

Vorig jaar zomer besloot minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat dat Schiphol vanaf eind dit jaar vanwege de geluidsoverlast moet krimpen naar 440.000 vluchten per jaar, maar kwam daar in oktober al op terug. Er is meer tijd nodig om de krimp te laten beoordelen door de Europese Commissie. Die moet volgens internationale regels nagaan of alle alternatieven goed zijn onderzocht of dat er geen andere mogelijkheid is dan het maximumaantal vluchten te beperken.

Experiment

Harbers verzon een manier om Schiphol toch al te laten krimpen naar 460.000 vluchten. Brussel hoeft er namelijk niets van te vinden als die tussenstap als experiment wordt gekwalificeerd. Komend jaar zal dan worden gekeken of de overlast vermindert als het vliegtuiglawaai anders wordt gespreid.

De luchtvaartmaatschappijen, die zich al hevig verzetten tegen de krimp naar 440.000 vluchten, claimden dat de Staat en Schiphol de regels met voeten treden door de tussenstap naar 460.000 vluchten een experiment te noemen en de Europese beoordeling over te slaan.  De rechter geeft hen vandaag daarin gelijk.

Nachtvluchten

Intussen is Schiphol ook al aan de slag gegaan met een van de alternatieven voor de krimp die door de Europese Commissie zal worden onderzocht. In plaats van minder vluchten wil de luchthaven alle nachtvluchten, privéjets en lawaaiige vliegtuigen vanaf 2025 verbieden. Bovendien zou de reservering van de grond voor een extra start- en landingsbaan na tientallen jaren kunnen worden geschrapt.

Reactie Schiphol

“De uitspraak, die we nog goed zullen bestuderen, geeft duidelijkheid over het aantal vluchten en over anticiperend handhaven. Schiphol blijft onverminderd doorgaan met alles wat we doen om luchtvaart stiller en schoner te maken, waaronder de gisteren aangekondigde maatregelen.”

Reactie KLM

 

"We werken liever samen dan dat we elkaar tegenkomen in de rechtszaal. Het kort geding was helaas nodig omdat we duidelijkheid nodig hadden van de rechter; begin mei moet de capaciteit voor aankomende winter worden vastgesteld. Die duidelijkheid is er nu.

Met onze maatregelen zien wij een beter alternatief om minder geluid en CO2 te realiseren en tegelijkertijd met onze bestemmingen te voorzien in de behoefte van reizigers om te vliegen. [...] Wij willen benadrukken dat we het belangrijk vinden om te blijven verduurzamen. Dat betekent minder geluid én minder CO2-uitstoot. Dit is een belangrijk onderdeel van de KLM-strategie."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]