Ga naar Content

KLM gaat voor de eerste plek en wil weer groeien op Schiphol, maar wat besluit de rechter?

De voorzieningenrechter van de rechtbank in Noord-Holland beslist op 5 april of Schiphol mag krimpen van 500.000 naar 460.000 vluchten per jaar, of dat de luchtvaart weer ruim baan krijgt om te groeien. Maar liefst 15 luchtvaartmaatschappijen, met KLM voorop, vochten vandaag het krimpbesluit van het kabinet aan. Het was duidelijk dat er veel op het spel staat, want zelfs de rechter keek zijn ogen uit toen hij een 'recordaantal' van 29 advocaten voor zich zag in de rechtszaal in Haarlem.

Een Boeing 737-800 van KLM stijgt op vanaf de Polderbaan op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

De luchtvaartmaatschappijen wilden met het kort geding van vandaag, dat bijna negen uur duurde, de rechter overtuigen dat het kabinet een roekeloos besluit heeft genomen om Schiphol te laten krimpen. De Staat en Schiphol zelf claimen dat het terugbrengen van het maximumaantal vluchten naar 460.000 per jaar noodzakelijk is.

Niet alleen is er te veel geluidsoverlast, Schiphol krijgt het ook al 8 jaar niet voor elkaar om aan de regels te voldoen die wettelijk nodig zijn om 500.000 vluchten per jaar af te handelen. Dat komt onder meer door het ontbreken van de benodigde natuurvergunning.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) moest daarom jarenlang een oogje dichtknijpen: omdat het aantal vliegbewegingen nog niet wettelijk vastligt, kan Schiphol ook niet gestraft worden als ze de geluidsregels overtreden. Volgens minister Harbers van Infrastructuur is dit juridisch niet houdbaar meer, daarom besloot hij vorig jaar dat Schiphol moest krimpen.

Experiment

Harbers kwam uit op 440.000 vluchten per jaar. Net genoeg om Schiphol en Nederland niet economisch te schaden en voldoende om de overlast voor omwonenden te doen afnemen. Maar zo'n besluit moet eerst worden beoordeeld door de Europese Commissie in Brussel. Intussen kan Schiphol wel alvast krimpen naar 460.000 vluchten, denkt Harbers. Brussel hoeft er namelijk niets van te vinden als die tussenstap als experiment wordt gekwalificeerd.

Met voeten treden

Schiphol ging akkoord met het experiment. Komend jaar zal dan worden gekeken of de overlast vermindert als het vliegtuiglawaai anders wordt gespreid. De luchtvaartmaatschappijen, die zich al hevig verzetten tegen de krimp naar 440.000 vluchten, claimen dat de Staat en Schiphol de regels met voeten treden door de tussenstap naar 460.000 vluchten een experiment te noemen en de beoordeling van Brussel overslaan.

De vliegmaatschappijen willen dat de rechter de Staat en Schiphol terugfluit. Niet alleen zijn ze bang voor grote financiële gevolgen en banenverlies, ze willen juist dat Schiphol weer kan groeien. De maatschappijen hebben miljardeninvesteringen gedaan in nieuwe, stillere en schonere vliegtuigen, die volgens hen beter bijdragen aan een leefbare omgeving dan krimp.

Het artikel gaat verder onder de tweet.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

De rechter neemt ruim twee weken de tijd om zich over de argumenten van de luchtvaartmaatschappijen, de Staat, Schiphol en omwonenden te buigen. Bewonersgroep Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) voegde zich vorige week in het kamp van de Staat en Schiphol om voor krimp te pleiten. Voor hen gaat de krimp overigens niet ver genoeg. Later dit jaar slepen ze zelf de Staat voor het gerecht om een nog veel grotere krimp te laten afdwingen.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]