Ga naar Content

Vliegmaatschappijen bij de rechter op ramkoers met Schiphol, Staat én omwonenden

Kan de overlast door Schiphol echt alleen afnemen als er minder vluchten zijn of hebben omwonenden eerder baat bij stillere, schonere vliegtuigen? Op de korte termijn is minder hinder alleen haalbaar door krimp, vindt minister Harbers van Infrastructuur. Luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, met KLM voorop, schreeuwen moord en brand en vechten het krimpbesluit van Harbers vandaag aan bij de rechtbank Noord-Holland in Haarlem. 

Vliegtuigen van Transavia, KLM en Delta op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Vorig jaar zomer besloot minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat dat het maximumaantal vluchten op Schiphol vanaf november moet worden teruggebracht van 500.000 naar 440.000 per jaar. De luchthaven veroorzaakt te veel overlast en bovendien voldoet ze al jaren niet aan de regels om geluidshinder in de omgeving zoveel mogelijk te voorkomen. Harbers voelde de juridische bui al hangen en koos voor verplichte krimp.

Een juridische strijd heeft minister Harbers niet weten te voorkomen. Maar in plaats van tegenover omwonenden staat de Staat vandaag in de rechtbank tegenover luchtvaartmaatschappijen. Zij zijn bang dat Harbers met zijn krimpbesluit hun bestaansrecht om zeep helpt en duizenden banen op het spel zet.

Zij aan zij

KLM, Transavia en Delta staan vanochtend zij aan zij met concurrenten als TUI, Corendon, Easyjet, British Airways, Vueling, United Airlines, en American Airlines tegenover de overheid bij de rechter. Zelfs de internationale belangenorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen, IATA, doet mee met het aanklagen van de staat én luchthaven Schiphol.

Hun inzet: het krimpbesluit van Harbers moet van tafel. Het gaat in het kort geding vanochtend om de reductie naar 460.000 vluchten vanaf eind dit jaar. 440.000 bleek al snel niet haalbaar op korte termijn, omdat de Europese Commissie zich er eerst over moet buigen.

Ook niet iets minder krimp

Iets minder krimp, 460.000 dus, kan volgens Harbers wel zonder tussenkomst van Brussel. Dat verkoopt hij door die tussenstap een experiment te noemen. Maar ook daar willen de vliegmaatschappijen een stokje voor steken. Zij hebben miljarden gestoken in het aanschaffen van nieuwe, stillere en schonere vliegtuigen.

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen voegden zich bij de groep aanklagers, zelfs maatschappijen die niet op Schiphol vliegen. Het Amerikaanse Jetblue bijvoorbeeld, dat er geen landingsrechten heeft, maar wel aast op de route tussen New York en Amsterdam.

Actievoeren

Omwonenden van Schiphol, om wie het allemaal uiteindelijk draait, zijn er ook bij. Bewonersgroep RBV wil aan de rechter duidelijk maken dat krimp wel degelijk nodig is, om de overlast terug te dringen. Het wordt dringen in Haarlem. Milieuorganisatie Greenpeace komt met spandoeken actievoeren bij de rechtbank.

De rechtbank Noord-Holland wil voorkomen dat de zaal straks uitpuilt met belangstellenden en zendt daarom de zaak live uit via internet.

Lees ook