Ga naar Content

Omwonenden Schiphol boos over experiment spreiding vliegherrie: "Een ware nachtmerrie"

Omwonenden van Schiphol zijn boos over een experiment van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om vliegtuigherrie anders te spreiden. Minister Harbers wil uitzoeken of de overlast verminderd kan worden, zonder dat het economisch belang van Schiphol wordt geschaad. De luchthaven moet krimpen, maar als het experiment slaagt zouden er meer vluchten per jaar mogelijk zijn dan nu is besloten. Omwonenden zeggen dat Harbers de geluidsregels 'flink wil oprekken', ten koste van de omgeving.

De B-pier van Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Vorig jaar besloot het kabinet dat het maximumaantal vluchten op Schiphol teruggaat van 500.000 naar 440.000 per jaar. De luchthaven kreeg het jarenlang niet voor elkaar om aan de geluidsregels te voldoen.

Volgens minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zou met maximaal 440.000 vluchten de overlast afnemen, maar tegelijkertijd het economisch belang van Schiphol niet ondermijnd wordt. Die stelling wordt bestreden door KLM, dat bang is dat de krimp duizenden banen gaat kosten.

Harbers wil het komende jaar experimenteren door oude en nieuwe geluidsregels te combineren, om zo tot een betere balans te komen voor zowel omwonenden als Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen. Een woordvoerder van de minister zegt tegen NH Nieuws dat er bijvoorbeeld de afgelopen jaren nieuwe vliegroutes zijn ontwikkeld, die minder vaak over woonkernen gaan.

460.000 vluchten per jaar

Bovendien klimmen de vliegtuigen door een gewijzigde startprocedure sneller naar grotere hoogtes, waar ze minder hinder veroorzaken. Als het experiment slaagt, zouden er op Schiphol 460.000 vluchten per jaar kunnen worden afgehandeld, maar Harbers' woordvoerder benadrukt dat het maximumaantal van 440.000 gewoon nog vaststaat en de Europese Commissie in Brussel zich ook nog over het besluit moet buigen.

Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) noemt de experimenteerregeling 'een ware nachtmerrie'. Volgens de bewonersgroep kan minister Harbers de krimp naar 440.000 vluchten per jaar door een foute berekening niet waarmaken.

"De minister komt met een experiment uit de hoge hoed, ten koste van de gezondheid van inwoners"

Jan Boomhouwer, voorzitter RBV

"De minister wil namelijk Schiphol alle ruimte geven om kosten wat het kost de overstapfunctie van de luchthaven in stand te houden", zegt Jan Boomhouwer van RBV. "Daarom komt de minister met een zogenaamd experiment uit de hoge hoed dat ten koste gaat van de gezondheid van inwoners."

Onacceptabel

"De minister wil de geluidsgrenzen voor vliegtuiglawaai in bepaalde gebieden flink oprekken, waardoor inwoners te maken krijgen met nog meer geluidsoverlast", aldus Boomhouwer. RBV vindt het experiment 'onacceptabel'.

Het ministerie zegt dat de experimenteerregeling 'intensief' zal worden gevolgd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), en zal samen met Luchtverkeersleiding Nederland in de gaten houden of de maximale geluidsgrenzen niet worden overschreden. Ze gaan Schiphol onder andere strikt houden aan de regels voor het gebruik van de start- en landingsbanen. 

Luchtvaartmaatschappijen krijgen de gelegenheid om mee te denken en de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS, voorheen ORS) wordt om advies gevraagd. Het ministerie is ook een internetconsultatie gestart, waarop ieder die dat wil, tot 23 februari kan reageren op de proef.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]