Het kabinet onderzoekt de mogelijkheid om toch af te zien van de aankondigde krimp op Schiphol. Vorig jaar besloot minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat dat het maximumaantal vluchten op de luchthaven vanwege de herrie moet worden teruggebracht van 500.000 naar 440.000 per jaar. In plaats van krimp stelt Harbers nu voor om het aantal nachtvluchten verder te verminderen en de geluidshinder terug te dringen met stillere vliegtuigen.
Het voorstel om af te zien van de krimp van Schiphol, in combinatie met een afname van het aantal nachtvluchten is een van drie opties die minister Harbers aan omwonenden, belangenorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven zelf wil voorleggen. Het aantal nachtelijke vluchten zou in dit voorstel kunnen afnemen van 32.000 naar 25.000 per jaar.
In de twee andere voorstellen houdt Harbers wel vast aan een krimp naar 440.000 vluchten per jaar, een beperkte reductie van nachtvluchten en het uitbreiden van de periode die als nacht wordt beschouwd. De Buitenveldertbaan zou vaker dicht moeten en het gebruik van de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Schiphol-Oostbaan moet aan banden worden gelegd.
Deze zogenaamde consultatie, waarbij de mening van belanghebbenden wordt gevraagd, maakt deel uit een Europese procedure die het kabinet moet volgen, voordat er sprake kan zijn van krimp op Schiphol. De internetconsultatie is vandaag gestart en loopt tot 15 juni. Daarna maakt minister Harbers een keuze die hij aan de Europese Commissie zal voorleggen.
Naar de rechter
Luchtvaartmaatschappijen wachten de Europese procedure niet af en stappen volgende week naar de rechter om de aangekondigde krimp op Schiphol aan te vechten. Onder meer KLM, Transavia, alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, Air Canada, British Airways en het Spaanse Vueling willen dat de rechter de krimp verbiedt.,
Experiment
Het kabinet wil ook experimenteren met het anders spreiden van vliegtuigherrie in de omgeving van Schiphol, om erachter te komen of de krimp kan worden beperkt tot 460.000 vluchten per jaar. Omwonenden noemden dit experiment een 'ware nachtmerrie'.
Omwonenden, belangenorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en Schiphol kunnen vanaf vandaag hun mening geven over deze drie voorstellen die het kabinet doet om de vliegtuigoverlast te beperken.
Combinatie 1:
- Beperken secundair baangebruik
- ‘verlengen’ van de periode die als nacht wordt beschouwd, waarin strengere regels voor geluid gelden
- Gedeeltelijke sluiting van de Buitenveldertbaan
- Stimuleren stillere vliegtuigen via de luchthaventarieven
- Maximaal 440.000 vliegbewegingen per jaar, waarvan maximaal 29.000 ’s nachts
Combinatie 2:
- Beperken secundair baangebruik
- ‘verlengen’ van de periode die als nacht wordt beschouwd, waarin strengere regels voor geluid gelden
- Gedeeltelijke sluiting Buitenveldert
- Stimuleren stillere vliegtuigen via de luchthaventarieven
- Reductie nachtvluchten tot maximaal 25.000 per jaar
Combinatie 3:
- ‘verlengen’ van de periode die als nacht wordt beschouwd, waarin strengere regels voor geluid gelden
- Stimuleren stillere vliegtuigen via de luchthaventarieven
- Maximaal 440.000 vliegbewegingen per jaar, waarvan maximaal 29.000 ’s nachts
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@ Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]