Ga naar Content

Gaat de sluizenroute in de IJmond nog open voor auto's? Het lijkt verder weg dan ooit

Heropening van de route via de sluizen heeft totaal geen prioriteit. Dat staat in een brief van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Deze belangrijke verbinding tussen het noordelijke en zuidelijke deel van Velsen blijft dus afgesloten voor auto's. Dat is tegen eerdere beloftes in. Het is de vraag of en wanneer de route weer open gaat. De stand van zaken in vijf vragen en antwoorden.

Sluizenroute afgesloten - Foto: NH Nieuws / Thomas Jak

Nog even kort: wat is er aan de hand met de sluizenroute?

De sluizenroute, één van de weinige wegen tussen Velsen-Noord en IJmuiden, ging in april 2018 dicht. Dat was eigenlijk niet de bedoeling, maar door de bouw van Zeesluis IJmuiden vindt Rijkswaterstaat het er niet veilig voor verkeer. Johan Zwakman van het wijkplatform IJmuiden-Noord is furieus: "Ik voel me belazerd. Het is een drama, want dat was niet afgesproken."

Later blijkt ook nog dat informatie over de sluiting handig onder de pet is gehouden, tot na gemeenteraadsverkiezingen.

IJmuidenaren denken bij de sluiting nog dat de schatting van één jaar wat overdreven is. Ze hebben goede hoop dat ze voor april 2019 weer slalommend over de sluizen de zuidkant van het kanaal konden bereiken.

Waarom is het dan nu nog een probleem?

Ze komen bedrogen uit, als Rijkswaterstaat ruim een jaar na de sluiting met nog slechter nieuws komt: de route blijft nóg twee jaar dicht, zeker tot maart 2021. 

En warempel, twee jaar later gaat de sluizenroute open. Maar niet volledig - alleen fietsers en voetgangers mogen oversteken, auto's nog niet. Na weer bijna een jaar wachten, moeten auto's in 2022 als proef weer over de sluizenroute kunnen rijden. De proef gaat niet door, want het is te duur.

Er gaat een in juli een brief van de gemeente naar Den Haag. 'De bereikbaarheid van de IJmond en betrouwbaarheid van het wegennetwerk staat onder druk. We vragen uw hulp', zegt de gemeente. Daar is onlangs, na acht maanden dus een antwoord op gekomen.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Kaart van de route over het sluizencomplex - Foto: Rijkswaterstaat

Acht maanden is weer best lang. Komt de minister dan wel met goede en concrete voorstellen?

Nee, totaal niet. Sterker nog, er staan voor Velsenaren een paar onheilspellende passages in de brief, die 'door miscommunicatie op het ministerie' zo lang op zich liet wachten. 

De sluizenroute kan alleen open voor auto's als er verkeersregelaars komen. Dat zou ongeveer 1,5 miljoen euro per jaar kosten en dat geld wil Harbers er niet aan besteden. "Op dit moment richt Rijkswaterstaat zich op het instandhouden van de huidige infrastructuur", zegt hij. Daar hoort de sluizenroute dus niet meer bij. De snelwegen A9 en A22 naar de regio, met de Wijker- en Velsertunnel wel.

Voor wat betreft de toekomst van de sluizen(route) wijst Harbers naar meer werkzaamheden: de zoutdam, om verzilting van het Noordzeekanaal tegen te gaan moet eind 2024 klaar zijn en in 2025 staan er dijkversterkingen op het programma. Welke invloed die op de sluizenroute hebben, laat de minister in het midden.

Ze zijn al even genoemd, de Wijker- en Velsertunnel. Via die wegen is Velsen toch ook bereikbaar?

Ja, maar die zijn door werkzaamheden of ongelukken ook met enige regelmaat (deels) dicht. Eigenlijk is er met alle wegen over het kanaal wel wat: de sluizenroute is dicht; van de twee ponten tussen Velsen-Noord en -Zuid is er regelmatig ook één stuk. Bovendien is onduidelijk hoe lang de tweede pont in de vaart blijft.

Ook zijn de tunnels dus kwetsbaar. En de afgelopen jaren is een rijstrook richting de Velsertunnel afgesloten geweest wegens scheuren in het beton van de Velsertraverse. Ook dat zorgt voor veel oponthoud, met name in de spits. De komende maanden wordt de traverse hersteld, wat tijdelijk ook weer voor vertragingen gaat zorgen.

Terug naar de sluizenroute. Hoe gaat het daar nu mee verder? 

Allerlei gesprekken, plannen en onderzoeken gaan de komende tijd door de ambtelijke molen. Er zijn deze maand gesprekken tussen de gemeente, Rijkswaterstaat en het ministerie, waaruit in mei een actieplan moet rollen. Rond dezelfde tijd moet een onderzoek klaar zijn naar hoe de sluizenroute weer open kan voor auto's. 

Daarbij hoort ook een plan waarbij de sluizenroute van noord naar zuid opengaat als de A9 of A22 door ongelukken lang vaststaat. Bij dat soort incidenten moeten er dan snel tijdelijk verkeersregelaars ingevlogen worden.