Daarna is hij verder gaan graven. Hij wilde vooral weten waarom de rotondes voorrangspleinen moet worden. Rob heeft onder meer het rapport gelezen van een onderzoeksbureau. Naar eigen zeggen viel hij van de ene in de andere verbazing. Kort door de bocht gezegd: het is volgens hem een nogal eenzijdig document waarin vooral de positieve punten voor de HOV-bus zijn opgesomd, maar de mindere kanten niet of maar een heel klein beetje worden belicht. "Op cruciale punten is het rapport onvolledig en geeft het een verkeerde voorstelling van zaken", concludeert hij.
Geen onderbouwing
"Het grote nadeel van het voorrangsplein, namelijk dat de fietsers en voetgangers geen voorrang meer hebben bij het oversteken, wordt helemaal niet vermeld", geeft hij aan. Daarnaast zijn zebrapaden, die er nu wel zijn bij de rotondes, niet ingetekend in het rapport.
"De onderbouwing waarom de rotondes van de Huizermaatweg vervangen moeten worden door voorrangspleinen ontbreekt volledig. Sterker nog; de rotonde wordt niet eens meegenomen in de vergelijking met andere mogelijke oplossingen voor de rotondes", is een ander voorbeeld.
Verkeerslichten
Bij voorrangspleinen die op de doorgaande weg te veel verkeer aantrekken in de spits zijn verkeerslichten nodig. In Hilversum is dat bijvoorbeeld gebeurd op de Diependaalselaan. Dat is nodig zodat de weggebruikers van de zijwegen ook hun moment krijgen om over te steken, anders staan zij heel lang wortel te schieten. Rob mist de onderbouwing voor de verkeerslichten op de Huizermaatweg, terwijl die in zijn ogen straks wel nodig zouden zijn.
Op basis van deze onthouden of halve informatie mag en kan de gemeenteraad van Huizen niet besluiten om de rotondes op de Huizermaatweg te veranderen, zodat de snelle bus '15 tot 20 seconden kan winnen'. De briefschrijver roept de politiek dan ook op om de rotondes zo te laten als ze zijn. "Dat rapport is alleen maar drijfzand", zegt hij. "Laat de fietser, de voetganger en de buspassagier niet de dupe worden van de snelle bus."