Ga naar Content

Hilversum heeft nieuw centrumplan klaar, bewoners zien geen verschil en komen weer in verzet

Negen maanden nadat de Raad van State het centrumplan van Hilversum vernietigde is er een nieuw plan. Nou ja, nieuw. Wat de bewoners van het Langgewenst en de Schoolstraat betreft, lijkt dit nieuwe voorstel nogal veel op het omstreden oude. De nieuwe centrumweg komt voor hun deur en er is zelfs meer lawaai toegestaan. "Er is geen gehoor gegeven aan de uitspraak", zeggen ze.

Foto: NH Nieuws / Ingmar Meijer

Vandaag heeft wethouder Arno Scheepers, die verantwoordelijk is voor de grote opknapbeurt van het Hilversumse stationsgebied, het nieuwe centrumplan toegelicht. Naast meer woningen op het Stationsplein - geen 200 maar 325 - de aanleg van fietsenstalling, de inrichting van de stationshal is er veel aandacht voor het verleggen van de centrumring.

Veiligere oversteek

De Hilversumse politiek wil de weg door het centrum niet langer laten lopen door de Stationsstraat. Deze weg moet autoluw worden, zodat de oversteek van Groest naar het marktterrein overzichtelijk en vooral veiliger wordt. Dat houdt in dat de nieuwe centrumring loopt door de Koninginneweg, uitkomt bij de Schoolstraat en dan het Langgewenst opgaat, zodat het verkeer het Melkpad kan bereiken.

Bewoners van het Langgewenst zijn hier fel op tegen. Voor hen betekent het veel meer blik in de straat, meer uitstoot van fijnstoffen en nog meer lawaai, terwijl de herrie er al zo erg is. In februari haalden zij succes. De Raad van State, de hoogste bestuursrechter van het land, wees het gemeentelijke plan naar de prullenbak.

Lees ook

Hilversum had het huiswerk qua geluid niet op orde. Er was te weinig oog voor de totale geluidsoverlast van de bewoners. De gemeente had alle geluid, zoals verkeer, spoor, vliegtuigen, evenementen en markt bij elkaar op moeten tellen. Dat is niet gebeurd.

Door deze tik op de vingers hoopten de bewoners dat de gemeente een andere toon zou uitslaan, maar al gauw ontdekten ze dat Hilversum dezelfde koers zou gaan varen. Nu het nieuwe plan echt af is en over twee weken behandeld wordt door de politiek proeven zij dezelfde wijn in iets andere verpakking.

Tot achter de komma

Tot hun teleurstelling worden de bewoners naar eigen zeggen weer niet serieus genomen. In de afgelopen periode hebben vertegenwoordigers van de belangengroep Langgewenst en Schoolstraat verschillende rapporten tot ver achter de komma bestudeerd.

Hun conclusie is dat de door Hilversum aangereikte cijfers niet matchen met die uit eerdere rapporten en dat de gemeente nu besloten heeft dat de geluidsoverlast nu maximaal 68 decibel mag zijn. Dat was in het afgeschoten plan uit 2020 nog 63 decibel.

"Het lijkt er sterk op dat de wethouder ervoor kiest om het nieuwe plan snel door de raad te krijgen door te manipuleren met cijfers"

belangenrgroep langgewenst/schoolstraat

"De nu aangevraagde verhoging van het geluidsniveau is in strijd met de regels", meent de belangengroep. "Het lijkt er sterk op dat de wethouder ervoor kiest om het bestemmingsplan Stationsgebied 2022 snel door de raad te krijgen door te manipuleren met cijfers en de geluidsnormen aan te passen naar onverantwoordelijke waarden", luidt hun stevige conclusie.

Nog maar 9.000

Dat manipuleren zou Scheepers dan gedaan hebben door uit hetzelfde rapport uit 2019 andere cijfers te geven. Namens de bewoners geeft Marion Donk het voorbeeld van het aantal auto's dat zij gemiddeld per dag in de toekomstige situatie door hun straat krijgen. In het oude plan ging het om 13.000 auto's en nu zijn dat er net iets meer dan 9.000.

Dat vindt zij heel vreemd. Zeker omdat Hilversum honderden woningen gaat bijbouwen in de directe omgeving van het Langgewenst. Neem de Koninginneweg (125), het Stationsplein (325) en aan de overkant van het spoor waar ook nog eens dik 300 woningen moeten verrijzen op de Korte Noorderweg. Meer mensen, dus ook meer auto's, waarvan een groot deel ook dagelijks gebruik zal gaan maken van de nieuwe centrumring. 

"Wij kunnen niet goochelen met cijfers, want daar prikt de Raad van State, mochten we daar weer belanden, echt zo doorheen"

wethouder arno scheepers

Van manipulatie is absoluut geen sprake, zo reageert Scheepers. Juist vanwege de vernietigende uitspraak van de Raad van State heeft Hilversum nieuwe onderzoeken laten en nieuwe verkeersprognoses laten maken."Dit plan is op zorgvuldige en integere manier tot stand gekomen", klinkt hij. "Daarnaast is het niet zo dat wij kunnen goochelen met cijfers. Mocht het zo zijn dat we weer belanden bij de Raad van State dan wordt daar echt zo doorheen geprikt."

Extra controle

Uit de onderzoeken blijkt dat het gemiddeld aantal auto's per dag afneemt dan in het vorige plan. Op een doordeweekse dag zouden er zo'n 10.300 auto's het Langgewenst nemen. "Deze cijfers zijn berekend door Anthea, een bureau dat daarvoor is gekwalificeerd. En ook die gegevens hebben we nog eens laten controleren. We bouwen zelf geen modellen. Die berekeningen zijn niet van ons. En die extra woningen in het centrum hebben geen navenant effect op de ring."

Wel is het zo dat hij er alle begrip voor heeft dat de bewoners van het Langgewenst en de Schoolstraat niet staan te juichen dat zij in de toekomst de centrumring voor hun deur hebben liggen. In zijn ogen is de toename van het verkeer en de extra geluidsoverlast acceptabel. De normen mogen hartje centrum iets omhoog, omdat dat nou eenmaal de plek is voor meer reuring. 

Tekst gaat door onder de foto.

De nieuwe kaart met onder meer de bouwblokken op het Stationsplein en de Koninginneweg. - Foto: gemeente Hilversum

Bij het college lijkt niets te halen voor de bezorgde bewoners. Opnieuw richten zij hun pijlen op de politieke partijen. Hopelijk kunnen zij het Langgewenst-ontij tegengaan en bijvoorbeeld kiezen voor het alternatief wat de omwonenden zelf hebben aangedragen. Zij stellen voor de centrumring door te lopen door de Koninginneweg tot aan de kruising met de Naarderstraat. Dan hebben minder woningen en sowieso geen huizen met een verblijfplaats aan de voorkant, zoals een balkon, last van de ringweg. 

Volgens de belangengroep is hun variant nooit serieus onderzocht. Scheepers beweert juist het tegendeel. Hij zegt dat uit studie van Royal HaskoningDHV blijkt dat het genoemde kruispunt lastig is omdat het er zo snel vastloopt, waardoor het ongeschikt als onderdeel van de centrumring. Daar komt bij dat meer huizen langs de ring komen te liggen.

Meer dan honderd huizen

Donk snapt daar getalsmatig helemaal niets van. Alleen het Langgewenst telt al 200 woningen met balkon. Een kort rondje langs het andere deel van de Koninginneweg en de Naarderstraat richting Melkpad leidt tot de volgende som van 102 woningen. "Ik weet niet hoe je dan tot de conclusie komt dat het dan om meer woningen gaat."

De impasse lijkt niet te doorbreken te zijn. Als de gemeenteraad meegaat in het nieuwe centrumplan dan treffen de beide partijen elkaar weer in de rechtbank. Wellicht weer tot aan de Raad van State. Wat de twee kampen wel gemeen hebben, is dat zij willen praten over een oplossing om het woon- en leefbaarheidsprobleem op te lossen. Vooralsnog zit daar totaal geen schot in. 

Lees ook

Meer nieuws uit 't Gooi?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit 't Gooi. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Gooi

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected] 

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]