Ga naar Content

Violist krijgt viool beschadigd terug na vlucht, maar neemt het op voor bagagesjouwers

De viool van de Ierse violist Liam Byrne is gesneuveld in de bagagechaos van Schiphol. Diep teleurgesteld en onder invloed van vele miniflesjes witte wijn, deed hij zijn beklag op social media. Dat leidde tot zo veel negatieve reacties dat hij het nu opneemt voor de bagagesjouwers op het vliegveld: "Natuurlijk ben ik boos dat mijn viool kapot is, maar nog bozer ben ik op de shitty werkomstandigheden."

Foto: Foto: Tom Roelofs website: www.tomroelofs.nl

De violist vloog voor een gig met zijn geliefde viola da gamba, die tijdens het bespelen tussen de benen wordt gehouden, naar Amsterdam. De chaos op Schiphol was ook hem niet ontgaan, en even twijfelde Byrne zelfs om het optreden te cancelen. "Een paar dagen voor de vlucht had ik al een slecht voorgevoel, maar in bijna twintig jaar tijd is het nooit misgegaan. Omdat ik ook mijn collega's niet wilde teleurstellen, besloot ik toch te gaan."

"Er werken zo veel partijen en individuen werken met elkaar samen, dus er zijn ook zo veel manieren waarop het kan misgaan"

Bekende violist Liam Byrne uit Ierland

Bij zo'n zeventig procent van zijn optredens, betaalt de organisatie een extra stoel voor zijn instrument. Daar was dit keer geen geld voor, verklaart de violist. "Het is een nachtmerrie om een extra stoel voor je instrument te boeken. Je hangt soms uren aan de telefoon met slecht bereikbare klantenservices. En met zo'n grote viool door de beveiliging, is ook geen picknick."

Handbagage

Hij besloot het er daarom op te wagen en zijn instrument als handbagage in te checken. "Dat maakt het reizen zoveel makkelijker en goedkoper. Ik neem dit risico al jaren, maar dit keer is het misgegaan. Eenmaal aangekomen op Schiphol, checkte ik mijn viool en ontdekte ik dat hij kapot was gegaan."

Tekst gaat verder.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Na flink wat flesjes witte wijn besloot hij zijn verhaal te doen op Twitter. Het leidde tot een stormloop aan kritiek op Schiphol en de kofferdragers. "Goedbedoelde, maar domme reacties. Het is belachelijk te zeggen dat het personeel 'geen respect heeft voor muzikanten of instrumenten'. Een vliegmaatschappij of een vliegveld is geen entiteit. Er werken zo veel individuen met elkaar samen, dus er zijn ook zo veel manieren waarop het kan misgaan. Hoeveel stickers je er ook opplakt, je kunt niet verwachten dat iedereen even zorgvuldig omgaat met je kostbare bagage."

Lees ook

Gebroken systeem

Hij ergert zich mateloos aan de woede die de bagagechaos op Schiphol bij gedupeerden oproept. "Stop anderen de schuld te geven van jouw ongeluk. Misplaatste woede maakt het alleen maar erger. De persoon waarop je die woede richt, is meestal niet verantwoordelijk voor jouw probleem en kan het ook niet oplossen. Het is de schuld van een gebroken systeem. Dat is vele malen erger dan een kapot instrument."

Uiteindelijk legt hij de schuld vooral bij zichzelf. "Als ik een stoel had gekocht voor mijn viool, dan was dit niet gebeurd. Daar hebben we gelukkig verzekeringen voor, en heel veel miniflesjes wijn."

Lees ook

Download de app

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app.

Download on the App StoreOntdek het op Google Play