Start van hoofdcontent

Schiphol

nl

Kris' elektrische rolstoel zoekgeraakt op vlucht naar Schiphol: "Het zijn m'n benen"

8 juli 2022, 16.40 uur · Aangepast 8 juli 2022, 17.48 uur · Door Jouri Bakker

De bagage van Transavia-vlucht HV 6868 van Athene naar Schiphol van gisterenmiddag is afgehandeld, zo meldt Schiphol op haar website. Toch geldt dat niet voor de bagage van alle passagiers: de elektrische rolstoel van influencer en reisblogger Kris Switser (24) is namelijk nog niet aangekomen. "Ik sta nu op het punt om nooit meer te vliegen." 

Kris raakt rolstoel kwijt op vlucht Athene-Schiphol - Kris Switser/bucketkris & Schiphol

De mindervalide Kris uit Maarssen reist inmiddels een half jaar door Europa. "Van Scandinavië tot Griekenland", vertelt ze telefonisch aan NH NIeuws. "En altijd met de boot, bus of trein." Onderweg doet ze onder meer via Instagram verslag van haar reizen, en cijfert daarbij haar beperking allerminst weg.  

Als ze op een van de Griekse eilanden is, gaat de rem van de elektrische aandrijving van haar rolstoel kapot. Dat kan worden gerepareerd, maar dat moet in Nederland gebeuren. Zijn er dan geen Griekse monteurs met verstand van elektrische rolstoelen? "Zelfs een Griekse rolstoelgebruiker adviseerde me zelfs om naar Nederland te gaan", vertelt ze. 

"Twee dagen geleden crosste ik nog door Athene"

Kris Switser

Omdat ze haar reis door Europa graag snel wil vervolgen, boekt ze een ticket met Transavia. "Ik was al wel een beetje zenuwachtig", bekent ze. Die zenuwen hebben vooral te maken met het feit dat ze in het vliegtuig haar rolstoel niet in haar blikveld heeft.

"Daarom had ik m'n rolstoel ingepakt in plastic, er touw omheen gedaan en een briefje erop [voor het bagagepersoneel, red.] met het verzoek de rolstoel voorzichtig te behandelen. Want het zijn mijn benen."

Ingepakte rolstoel Kris Switser/bucketkris - Kris Switser/bucketkris

Het inchecken en het boarden ging zonder problemen, vertelt Kris. "Ik had ieder personeelslid gevraagd of ze wilden controleren of mijn rolstoel aan boord was, en zelfs aan boord heb ik gevraagd om het nog een keer te checken. Ik had er bijna vertrouwen in." 

'Bijna' inderdaad, want eenmaal op Schiphol verdween het positieve gevoel als sneeuw voor de zon. "Toen ze na aankomst op Schiphol vroegen waar ik naartoe wilde, zei ik dat ik naar mijn rolstoel wilde. Maar ze wisten niet eens dat ik een rolstoel mee had, dus ik weet niet wat er fout is gegaan."  

Artikel gaat verder onder Instagram-post.

Als ze zich aan de balie meldt, wordt haar verteld dat haar rolstoel weg is, en dat onduidelijk is hoe lang het zal duren voordat ze 'm zou terugzien. "Dat kan wel maanden duren", vertelt ze.

Bovendien is gewaarschuwd dat ze er rekening mee moet houden dat haar rolstoel beschadigd is. "En toen vroegen ze of ik weer kon weggaan, maar dat weigerde ik."  

Na lang protesteren krijgt ze ter vervanging een kleine rolstoel 'uit het jaar nul' aangeboden. Die moet ze met de hand aandrijven, maar omdat ze door haar ziekte nauwelijks kracht in haar polsen heeft, lukt haar dat niet.

Afhankelijk

"Ik zit nu bij mijn ouders thuis en kan niet naar buiten. Twee dagen geleden crosste ik nog door Athene, nu ben ik voor m'n boodschappen afhankelijk van familie en vrienden." 

Telefonisch contact met Transavia is vooralsnog op niets uitgelopen. Onder Kris' Instagram-bericht laat de maatschappij weten het verlies van haar rolstoel te betreuren. "Hoi, echt heel vervelend dat je rolstoel niet is aangekomen."

Vermissingsrapport

Kris krijgt het advies een formulier in te vullen en in te sturen, op basis daarvan kan een vermissingsrapport worden opgesteld. "Vervolgens wordt er door de luchthaven gezocht naar je rolstoel. Ik hoop dat je rolstoel snel gevonden wordt. Er wordt dan zo spoedig mogelijk contact opgenomen."

"De rolstoel is in Athene gelokaliseerd, er waren problemen met het bagagesysteem"

Woordvoerder transavia

Als Kris haar rolstoel terugziet, wil ze haar reis nog voortzetten. Haar doel is om een jaar lang in haar rolstoel Europa te doorkruisen. "Eerst naar Polen en Hongarije, die landen zijn heel mooi om te zien. Krakau, daar wil ik graag naar toe."  

Goed nieuws

Die reis zou ze weleens sneller kunnen gaan maken dan ze denkt, want Transavia laat NH Nieuws weten dat 'de rolstoel in Athene is gelokaliseerd'. "Er waren daar problemen met het bagagesysteem", aldus de woordvoerder. "De rolstoel vliegt vandaag of morgen terug naar Nederland", verzekert ze.  

"Ik ben heel blij", reageert Kris op het goede nieuws. Ook al wil Transavia 'm bij haar thuis laten bezorgen, gaat ze 'm liever zelf ophalen. "Want als er iets kapot is gegaan, kunnen ze het afschuiven op het transportbedrijf. Dus ik wil zelf zien hoe hij in Nederland aankomt." 

De woordvoerder laat weten dat het bedrijf ervan baalt dat het zo is gelopen. "Het slipt er tussendoor." Het zou gaan om een incident. Volgens de woordvoerder is Transavia niet getroffen door de kofferchaos op Schiphol.

Hoewel Kris' rolstoel niet op Schiphol, maar in Athene achterbleef, blijft er ook op Schiphol veel achter. Eerder deze week kaartte vakbond FNV de kofferchaos op Schiphol aan. Iedere dag worden er zoveel koffers en andere persoonlijke bezittingen niet afgehaald bij de bagegebanden, dat er inmiddels duizenden koffers op hun rechtmatige eigenaar wachten. 

De kinderwagenberg, waarvan eerder deze week foto's naar buiten kwamen, is volgens FNV-woordvoerder Joost van Doesburg exemplarisch voor de bagagechaos op Schiphol.  "Het personeel kan het grote aanbod van achtergebleven koffers niet meer aan." 

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]