Ga naar Content

Windmolens belemmeren zeezeilers in vrijheid: 'Het is nu al slalommen'

Het kabinet bespreekt vanmiddag plannen over een mogelijke verdubbeling van windmolens op zee. De beroepsvaart zette eerder al vraagtekens bij windmolenparken op zee en ziet de visgebieden krimpen. Ook recreatieve zeezeilers slalommen letterlijk om de windparken heen. 

Windmolens voor de kust van Egmond aan Zee - Foto: Sjef Kenniphaas

Het kabinet heeft volgens de NOS plannen om miljarden te investeren in nieuwe windparken op de Noordzee. Het is de bedoeling dat er tot 2030 10,7 gigawatt aan vermogen bij komt. Dat is meer dan een verdubbeling van de huidige hoeveelheid. De 10,7 gigawatt komt neer op 750 tot 800 windmolens.

"Waar je vroeger in een rechte lijn van IJmuiden naar Engeland kan varen, is het nu meer slalommen"

Rob Bonte, Zeezeilers van Marken

Rob Bonte van de Zeezeilers van Marken weet niet voldoende van de huidige kabinetsplannen, maar hij kan wel iets zeggen over de windmolenparken die er al zijn. "Waar je vroeger in een rechte lijn van IJmuiden naar Engeland kon varen, is het nu meer slalommen", vertelt hij. "De laatste tien jaar is dat moeilijker geworden." Ook in Engeland staan windmolenparken voor de kust. Afgelopen twee jaar ging de tocht van de Zeezeilers naar Engeland niet door vanwege de brexit, maar dit jaar staat de overtocht weer op de planning. 

Vrijheid

Of de windmolens dicht op de kust staan of wat verder ervanaf maakt voor de zeilers weinig verschil. "Het is leuk dat je ze dan vanaf het strand niet ziet, maar wij leggen natuurlijk behoorlijke afstanden af", vertelt Bonte. "Technisch gezien zijn de windmolenparken makkelijk te omzeilen, maar het plezier van het zeilen wordt een stuk minder. Routes worden langer en het is nu al een uitdaging bepaalde dingen te mijden."

Bonte vertelt dat zeilers een soort vrijheid hadden op zee. "De zee is niet meer van ons, het stukje natuur is behoorlijk geplaveid", schetst hij. "Je hebt windmolenparken, boorplatforms, verkeerscontroles, ankergebieden. Je vrijheid wordt behoorlijk ingeperkt op die manier en je wordt behoorlijk in de gaten gehouden." Er moet nu meer vooraf geregeld worden, keuzes kunnen niet meer onderweg gemaakt worden.

Het is een gevoel dat Marinus van Sijdenborgh de Jong, van het tijdschrift Zeilen, herkent. "Als je aan het zeilen bent, wil je het liefst gewoon een beetje de ruimte hebben. Het feit dat er windparken liggen, maakt al dat je grote obstakels hebt, waar je omheen moet varen."

Eerder dit jaar raakte het schip Julietta D op drift tijdens storm Corrie na een aanvaring met een olietanker. Het schip dobberde enige tijd stuurloos rond in een windmolenpark in de Noordzee. 

Lees ook

"Ik vind het nu wel tamelijk vol", vertelt van Sijdenborgh de Jong. Hij vertelt dat de Noordzee heel druk is vanwege de haven in Rotterdam. Met de 'snelwegen' naar de haven moeten de zeilers ook rekening houden. "Het feit dat je ergens omheen moet navigeren is niet zo'n groot probleem, maar er komen steeds grotere obstakels bij." 

Om de windparken heen varen vaak guard vessels om de veiligheid te bewaken. "Je mag als pleziervaarder best wel dicht langs varen, maar dat hebben ze liever niet natuurlijk", vertelt van Sijdenborgh de Jong. "Je kan flink beboet worden als daadwerkelijk in de verboden zone komt." Dat is voor zover Bonte weet nog nooit gebeurt bij de Zeezeilers van Marken. 

Van Sijdenborgh de Jong merkt dat de meeste zeilers niet te spreken zijn over windmolenparken op zee. "Je gaat niet voor niets zeilen, genieten van de kracht van de wind en de natuur. Tegelijkertijd begrijp je ook dat er groene energie nodig is."

Lees ook

Download de app

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.