Ga naar Content

FNV: vliegtuigmotoren verderop starten vanwege gezondheid medewerkers

Vliegtuigen op Schiphol moeten voortaan eerst een stuk gesleept worden, voordat de motoren mogen worden gestart. Dat eist vakbond FNV van Schiphol na aanhoudende berichten van gezondheidsklachten van platformmedewerkers. De luchthaven en KLM zouden al vijftien jaar op de hoogte zijn de gezondheidsrisico's voor het personeel dat dagelijks in de buurt van startende motoren moet werken.

Een Boeing 787-8 Dreamliner van British Airways wordt gesleept op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

FNV pleit er al een aantal jaar voor om de vliegtuigen eerst een stuk te verslepen, voordat de motoren gestart mogen worden. Schiphol wil dat ook wel, maar verwacht het pas in 2030 te kunnen realiseren. Op de luchthaven loopt momenteel een proef met sleepvoertuigen die vanuit de cockpit van een vliegtuig bediend kunnen worden.

Joost van Doesburg van FNV Schiphol vindt die planning onacceptabel: "Ze zijn al jaren op de hoogte van dit probleem. Dan moeten we blijkbaar nog negen jaar wachten of dit experiment wel slaagt en/of er dan echt maatregelen worden genomen." Het platformpersoneel trekt regelmatig aan de bel over gezondheidsklachten zoals longkanker en hartproblemen door de uitstoot van ultrafijnstof door startende vliegtuigen.

Van Doesburg wil niet dat er langer wordt gewacht en eist van Schiphol dat er zo snel mogelijk 'traditionele' sleepwagens worden aangeschaft:

FNV eist van Schiphol dat alle vliegtuigen eerst gesleept worden voor het starten - NH Nieuws / Doron Sajet

FNV legt nog meer eisen op tafel om de gezondheidsrisico's bij het platformpersoneel te laten afnemen. "De afgelopen maanden zijn er heel wat rapporten gepubliceerd, van de Gezondheidsraad, van het RIVM en van TNO die heel duidelijk maken dat ultrafijnstof een grote negatieve impact heeft op je gezondheid", vertelt Van Doesburg. "Het platformpersoneel staat in hoge concentraties ultrafijnstof."

De bond wil alsnog een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van ultrafijnstof voor het platformpersoneel. Dat onderzoek wordt al twee jaar vooruit geschoven. Intussen heeft Schiphol wel zelf een onderzoek laten uitvoeren, maar FNV veegt de vloer aan met de resultaten die geen reëel beeld van de gezondheidsrisico's zouden geven.

Schadevergoedingen

Van Doesburg eist bovendien dat 'linksom of rechtsom het niveau van de ultrafijnstof-uitstoot per direct wordt teruggebracht'. Schiphol moet ook van FNV opdraaien voor schadevergoedingen.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]