Ga naar Content

Schiphol hoopvol over toekomst van 'duurzaam' vliegtuigslepen

SCHIPHOL - Het slepen van vliegtuigen naar de start- en landingsbaan op Schiphol bespaart 50 tot 65 procent brandstof. Het afgelopen jaar werd er geëxperimenteerd met de zogenaamde Taxibot, een sleepwagen die vanuit de cockpit door piloten wordt bestuurd. Daardoor kunnen de vliegtuigmotoren tot aan de startbaan uitblijven. Dat scheelt brandstof en uitstoot.

De Taxibot op Schiphol - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Uit onderzoek blijkt dat een ritje van de gate naar de Polderbaan zo'n 65 procent bespaart. Schiphol is hoopvol over de resultaten, omdat de nieuwe sleepmethode volgens de luchthaven een aanzienlijke milieuwinst kan opleveren doordat vliegtuigen op de grond minder uitstoten.

Grote vliegtuigen

Volgend jaar wil Schiphol verder experimenteren met meerdere zogenaamde Taxibots voor het sleepwerk op de luchthaven. Het voertuig is alleen geschikt voor het slepen van Boeing 737's en Airbus A320's. Die vliegtuigtypes nemen ruim de helft van het vliegverkeer op Schiphol voor hun rekening. Een taxibot voor grotere vliegtuigen wordt in 2023 verwacht.

Artikel gaat verder onder de foto

Een Corendon-Boeing 737-800 op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Hoe het werkt

De Taxibot wordt eerst bestuurd door de chauffeur in het voertuig. Als het vliegtuig met de neus de goede richting opstaat, neemt de piloot in de cockpit de controle van de sleepwagen over. De chauffeur blijft wel in de Taxibot om het voertuig weer van de startbaan naar de terminal te rijden.

Artikel gaat verder onder de video

Piloten slepen straks hun eigen toestel naar de startbaan op Schiphol - NH Nieuws / Doron Sajet

Volgens Schiphol kunnen de Taxibots op zijn vroegst in 2030 de oude manier van vliegtuigslepen vervangen. Er zijn 'ingrijpende aanpassingen' nodig, zoals aan de huidige taxibanen om de duurzame sleepwagens hun werk te kunnen laten doen.

De toekomstige sleepmethode kan ook bijdragen aan een verbetering van de luchtkwaliteit op het platform van Schiphol. Grondmedewerkers trokken in 2019 aan de bel over gezondheidsklachten door startende vliegtuigmotoren. Vakbond FNV pleitte toen al om de vliegtuigen eerst een stuk te slepen en dan pas te starten.

Minder vluchten

De Taxibot maakt deel uit van het duurzaamheidsplan van Schiphol om in 2030 de uitstoot tot 35 procent te laten dalen. Milieuorganisaties als Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, maar ook GroenLinks en de Partij voor de Dieren vinden de klimaatplannen van Schiphol niet ver genoeg gaan. Zij pleitten voor minder vluchten op Schiphol.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]