Schiphol en KLM zijn al vijftien jaar geleden door hun eigen arbodiensten op de hoogte gebracht van de gezondheidsrisico's voor het platformpersoneel. De medewerkers zouden een verhoogde kans hebben op hartproblemen en longkanker door de uitstoot van vliegtuigen en dieselvoertuigen. Dat blijkt uit vertrouwelijke rapporten in handen van onderzoeksprogramma Zembla.
Arbo-experts van KLM en Schiphol adviseerden in 2007 om de blootstelling van het platformpersoneel aan de uitstoot 'zo ver mogelijk terug te dringen'. Uit de Zembla-uitzending van vanavond zou blijken dat dat niet is gebeurd.
Vakbond FNV stelt Schiphol en de afhandelingsbedrijven aansprakelijk voor de gezondsheidsschade. Campagneleider Joost van Doesburg van FNV Schiphol trok twee jaar geleden bij NH Nieuws al aan de bel. De bond opende toen een meldpunt waar platformmedewerkers hun zorgen en klachten kwijt konden.
Nooit gerookt
Volgens Van Doesburg zaten daar mensen tussen die longklachten hadden gekregen en zelfs collega's waren kwijtgeraakt. "Het is bijzonder als je collega's verliest aan longkanker, terwijl ze nooit gerookt hebben", aldus Van Doesburg in 2019. In de uitzending van Zembla herhaalt hij die stelling. Schiphol moet nu van FNV opdraaien voor schadevergoedingen.
"Ik ken geen collega of werknemer op Schiphol met een andere doodsoorzaak dan kanker"
Bang voor represailles
Zembla sprak de afgelopen maanden met tientallen medewerkers, onder wie met Gerben de Jong, die voor KLM als leidinggevende dagelijks op het platform staat. "Je ziet gewoon dat collega’s hier ziek worden. Ik ken geen collega of werknemer op Schiphol met een andere doodsoorzaak dan kanker", aldus De Jong. Veruit de meeste medewerkers waarmee de programmamakers spraken willen anoniem blijven, uit angst voor represailles van hun werkgever.
Onderzoek
De Tweede Kamer vraagt al twee jaar om een onafhankelijk onderzoek naar de gezondheidssituatie van het platformpersoneel. Demissionair minister Visser van Infrastructuur en Waterstaat zegde dat onderzoek in september eindelijk toe. Tegen NH Nieuws zei Visser toen dat er zo lang gewacht moest worden vanwege de complexiteit van een dergelijk onderzoek.
Intussen heeft Schiphol zelf onderzoek laten doen naar de gevolgen van ultrafijnstof voor het personeel op het platform van de luchthaven. Omdat Schiphol zelf opdrachtgever is van dat onderzoek, ontbreekt de onafhankelijkheid. Bovendien is het uitgevoerd tijdens de coronacrisis, toen het vliegverkeer 'op slechts 40 procent zat', aldus Joost van Doesburg van FNV.
Reactie Schiphol en KLM
Schiphol en KLM hebben Zembla laten weten te willen gaan onderzoeken op welke manier ze de medewerkers beter kunnen beschermen en hoe de uitstoot van ultrafijnstof terug valt te dringen. KLM zegt te investeren in nieuwe vliegtuigen en in het gebruik van duurzamere brandstof.
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@ Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]