Ga naar Content

KLM-Boeing 747 eindigt in de Californische woestijn: "Stuk van je leven is afgelopen"

SCHIPHOL - Na twee maanden stilstaan heeft KLM een nieuwe plek gevonden voor een van de versneld afgedankte Boeing 747-400's. De 23-jarige jumbo, die kort na het uitbreken van de coronacrisis uit dienst werd gehaald, vliegt vandaag haar laatste vlucht met als eindbestemming de Mojavewoestijn in Californië.

Een Boeing 747-400 van KLM op Schiphol - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Hoewel het afscheid van een vertrouwd toestel bij piloten regelmatig zwaar valt, staan ze ook vaak in de rij om de laatste vlucht te mogen uitvoeren. Het 'wegbrengen' van een afgedankt vliegtuig is ook best een avontuur. Een uitgefaseerd KLM-toestel belandt nooit op een gebruikelijke bestemming, maar op een luchthaven waar de gemiddelde passagier niks te zoeken heeft. KLM's City of Seoul, een 23 jaar oude Boeing 747-400 krijgt een plekje in de Mojavewoestijn, op zo'n twee uur rijden van luchthaven LAX in Los Angeles.

Lage luchtvochtigheid

De Mojavewoestijn is een bekende locatie voor buiten gebruik genomen vliegtuigen. Ook KLM parkeerde er vaker afgedankte Boeings. Vandaag voegt de 'Seoul' zich bij twee andere blauwe 747-400's en nog eens tientallen andere soortgenoten. De luchtvochtigheid in de woestijn is laag: een prima conditie voor vliegtuigen om lang stil te staan. Sommige kisten krijgen daar een tweede leven. Die van KLM niet, alleen bruikbare onderdelen worden ontmanteld en doorverkocht. In een verouderde Boeing 747-400 heeft geen enkele maatschappij interesse, zeker niet tijdens de wereldwijde coronacrisis waarin vliegreizen opeens geen vanzelfsprekendheid meer zijn.

Tussen de talloze Atlas- en Southern-Boeings is ook nog een blauwe bult waar te nemen, een van KLM's twee Boeing 747-400's in de Mojavewoestijn in 2017:

Een vliegtuigkerkhof in Mojave, Californië - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

"Dan gaan de motoren uit en dan houdt het op. Dan is een stuk van je leven afgelopen"

Charley Valette, gezagvoerder

KLM-piloot Charley Valette heeft tijdens zijn carrière tien vliegtuigen naar woestijnen in de Verenigde Staten gebracht, waaronder naar Mojave. Valette vloog als gezagvoerder op de driemotorige MD-11, waarvan KLM er tien van had. De laatste MD-11, die op Schiphol in 2014 nog een groots afscheid kreeg, vloog hij naar diezelfde Mojavewoestijn waar vanaf vandaag de City of Seoul komt te staan. Valette: "Als je 17 jaar gevlogen hebt op zo'n toestel en je zet de laatste neer in Mojave, dan gaan de motoren uit en dan houdt het op. Dan is een stuk van je leven afgelopen."

Charley Valette vertelde over het afscheid in deze aflevering van NH Airtime uit 2017, toen KLM ook stopte met vliegen met de Fokker 70:

Met het vertrek van de City of Seoul heeft KLM nog zes Boeing 747's (en vier vrachtversies). Drie 747's worden ook niet meer gebruikt tot ze zelf ook naar een woestijn of sloopbedrijf worden overgevlogen. De drie andere hebben nog een (kort) tweede leven gekregen als cargotoestellen. Die zogeheten 'combi's' hebben een vrachtruim achterin de cabine en bleken zeer geschikt voor medische luchtbruggen tussen China en Amsterdam. Hoewel er per toestel ook nog 268 zitplaatsen zijn, zullen passagiers nooit meer aan boord van een KLM-747 stappen.

Naar verwachting zullen de drie combi's eind juni alsnog definitief uit de KLM-vloot worden gehaald. De passagiers-747's zouden eigenlijk tot en met mei 2021 blijven vliegen, maar de coronacrisis en de summiere vraag naar vliegtickets dwongen KLM om de dure oude vliegtuigen versneld uit te faseren.

Eind 2019 vertrok de City of Jakarta naar Teruel, een woestijn in Spanje waar ook een deel van de KLM-vloot eindigt:

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol