Ga naar Content
Schiphol

Haarlemmer brengt online ode aan KLM's Boeing 747

4 april 2020, 13.00 uur · Aangepast 4 april 2020, 13.32 uur
Door: Doron Sajet · Foto: Fotomuseum Rotterdam

Het had pas in 2021 moeten gebeuren, maar amper een week geleden stopte KLM vrijwel abrupt met het vliegen met de iconische Boeing 747. Volgend jaar zou het toesteltype 50 jaar voor de maatschappij hebben gevlogen, maar door de coronacrisis kon KLM niet anders dan de zeven passagiers-747's per direct met pensioen te sturen. Wat overblijft zijn de herinneringen van veel liefhebbers van het toestel. En natuurlijk foto's, heel veel foto's. Haarlemmer Marnix Groot zette zijn collectie historische 747-foto's online.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Vorige week zondag landde voor het laatst een Boeing 747 van KLM met passagiers op Schiphol. In plaats van mei 2021 werd het zondag 29 maart 2020 dat er einde kwam aan bijna 50 jaar trouw gebruik van de Boeing 747 bij de maatschappij. De allereerste Boeing 747 van KLM werd in 1971 in gebruik genomen. De 747 was revolutionair, want mede vanwege het opvallende bovendek, de 'bult', pasten er veel meer passagiers in een straaltoestel en werd vliegen ook iets wat de gewone man of vrouw kon betalen.

Amateur-historicus

Haarlemmer Marnix Groot (1975) werkt al jaren in de luchtvaartsector. Eerst op Schiphol, waarna hij carrière maakte als luchthavenontwerper in China, adviseur voor Lufthansa in Duitsland. Uiteindelijk belandde hij in Montreal (Canada) bij de wereldwijde luchtvaartkoepel IATA. Inmiddels is Groot zelfstandige, maar woont nog steeds in Montreal. In zijn vrije tijd is hij amateur-luchtvaarthistoricus. Zijn liefde voor de geschiedenis van de luchtvaart deelt hij op zijn eigen site AirportHistory.org, met sinds kort een aparte pagina voor de KLM-747.

(artikel gaat verder onder de foto)

Marnix Groot - Foto: Marnix Groot & Archief Luchthaven Schiphol

Groot: "Ik stond vanaf eind jaren zeventig al langs de startbaan met mijn broer en oma. Het langskomen van de 747, waarvan er toen nog niet zoveel waren, was natuurlijk het hoogtepunt van de dag."

"Ik zie ons nog langs al die enorme onweerswolken suizen."

Marnix groot, airporthistory.org

"Mijn eerste vlucht in een KLM-747 was op maandag 3 augustus 1981. Ik was toen 5 jaar oud. Ik ging met mijn vader, moeder en broer op vakantie naar Tampa, Florida. Om daar te komen moesten we eerst met een KLM 747-200 naar Atlanta. Terwijl we over de oceaan hingen, brak er een staking van verkeersleiders uit en we moesten lange tijd circelen boven Atlanta."

"Toen braken er ook nog eens enorme onweersbuien los en ik zie ons nog langs al die enorme onweerswolken suizen. We moesten als een gek rennen over de enorme luchthaven van Atlanta om onze aansluitende vlucht naar Tampa te halen. Ik vond het als klein jongetje allemaal prachtig en met die 747-vlucht is mijn liefde voor de luchtvaart begonnen."

(artikel gaat verder onder de foto's)

"Ik heb het voorecht gehad veel te mogen reizen en ik heb honderden vluchten gemaakt in de 747, waarvan een groot deel in KLM-kleuren", vertelt Groot. "Toen ik hoorde over het versnelde afscheid van de 747, wilde ik daarbij stilstaan, een eerbetoon maken. De focus van AirportHistory.org is op luchthavens, niet op vliegtuigen. Daarom besloot ik een selectie te maken van interessante foto’s van de KLM-747 op haar thuishaven Schiphol. Aangezien spotters al vele jaren elke seconde van elke 747 op de gevoelige plaat vastleggen, besloot ik me te concentreren op de periode 1971-1991, een periode waarin foto’s veel zeldzamer zijn."

Versneld einde van de Boeing 747 van KLM

Groot vindt het jammer dat er versneld een einde kwam aan de Boeing 747 van KLM, maar als luchtvaartexpert begrijpt hij die keuze als geen ander. Groot: "Het zou natuurlijk prachtig zijn geweest als de 747 haar 50-jarig bestaan bij KLM had kunnen halen, en dat er met alle toeters en bellen afscheid van het toestel had kunnen worden genomen, net zoals dat een paar jaar geleden gebeurde met de MD-11."

"KLM is nu in overlevingsmodus, het is niet anders"

Marnix groot, airporthistory.org

"Maar hoe romantisch de luchtvaart voor velen ook blijft, het is vooral een keiharde business waarin in zelfs in de beste tijden de marges flinterdun zijn. De luchtvaart heeft reeds vele dips gehad maar deze crisis is ongekend. KLM is nu in overlevingsmodus en deze stap was nodig om direct kosten te besparen. Het is niet anders."

(artikel gaat verder onder de foto)

Schiphol circa 1982 - Foto: Archief Luchthaven Schiphol

De laatste landing van KLM's Boeing 747 op Schiphol moest Groot via internet volgen:"Ik baal enorm dat ik het moment niet heb mogen meemaken. Gelukkig kon hier vanuit Montreal jullie livestream volgen (nog bedankt daarvoor!), alsook die van mijn broer die langs de baan stond, netjes op afstand van andere mensen."

"Ik troost me met het feit dat ik vele honderden malen met de 'Queen' heb mogen vliegen. Bovendien kan het toestel nog jaren bewonderd kan worden op luchthavens rond de wereld.

Lees ook

Corona in Noord-Holland
📰 Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze speciale site
📺 Kijk naar de extra uitzending van NH Radio en deel jouw verhaal
✉️ Tip ons met jouw nieuws via het tipformulier