Ga naar Content

Topman Schiphol naar Uithoorn voor huiskamergesprek met bewoners

SCHIPHOL - Schipholtopman Dick Benschop gaat op dinsdag 11 februari het gesprek aan met omwonenden van de Aalsmeerbaan in Uithoorn. De bijeenkomst vindt thuis plaats bij Mirella Visser, een felle tegenstander van verdere groei van Schiphol. Voor het gesprek verzamelt Visser zoveel mogelijk input van andere inwoners van Uithoorn, maar de kernboodschap is helder: "Stop de overlast!"

Een Boeing 777-200 van KLM op Schiphol - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Ter voorbereiding van het huiskamergesprek met Benschop was er deze week een bijeenkomst in Uithoorn met omwonenden van de Aalsmeerbaan van Schiphol. Zo'n 100 bewoners deelden hun zorgen over de toekomstige groei en bespraken de huidige hinder van de luchthaven. Uit een onlangs gehouden peiling onder de inwoners van Uithoorn bleek dat 83 procent last heeft van startende en dalende vliegtuigen.

Secundaire baan

In principe is de Aalsmeerbaan een zogenaamde secundaire start- en landingsbaan. De baan zou alleen ingezet mogen worden als Schiphol het vliegverkeer tijdens piekuren niet alleen op de primaire Kaag- en Polderbaan kan afhandelen. Maar met 500.000 vliegbewegingen per jaar is er nauwelijks meer sprake van daluren en wordt de Aalsmeerbaan in de praktijk inmiddels veel meer gebruikt.

Inwoners van Uithoorn hebben demonstratief mondkapjes op tegen Schiphol - Foto: Inwoners van Uithoorn hebben demonstratief mondkapjes op in de raadzaal (PUSH Uithoorn)

Het geheim van Benschop

Het is volgens Mirella Visser voor het eerst dat Dick Benschop van Schiphol met inwoners van Uithoorn komt spreken. Onder andere minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en GroenLinks-Kamerlid Kröger gingen hem voor. Benschop was wel eerder in Uithoorn om met de gemeenteraad over de groei van Schiphol te praten, maar de inhoud van dat gesprek blijft tot 2024 geheim, tot woede van de inwoners.

De opdracht voor Benschop

Het kabinet wil dat Schiphol na 2020 weer kan groeien, tot maximaal 540.000 vliegbewegingen per jaar. Hoe is nog de vraag, want de minister staat groei alleen toe als de hinder afneemt. Niet alleen voor de inwoners is onduidelijk hoe meer vliegtuigen voor minder overlast gaan zorgen, ook Benschop zelf staat te springen om helderheid. Hij wil dat de minister de knoop doorhakt, zodat Schiphol weer kan groeien.

Van de inwoners krijgt Benschop bij het huiskamergesprek de opdracht om de minister juist op andere gedachten te brengen. Volgens hen is groei niet mogelijk om dat het zuidoostelijke gebied van Schiphol al te veel te lijden heeft door de overlast. De omwonenden zetten in op een groeistop tot 2023, zodat die tijd gebruikt kan worden om de hinder terug te brengen.

Lees ook

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!