Ga naar Content
Schiphol

"Schiphol op zee financieren met verkoop grond huidige luchthaven"

4 februari 2019, 08.40 uur · Aangepast 4 februari 2019, 13.18 uur
Door: · Foto: AdobeStock

Met de opbrengst van het grondgebied van het huidige Schiphol kan 'een groot deel van de kosten van de aanleg van het vliegveld op zee' worden gedekt. Dat zegt VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer, die de betrokken partijen tot actie maant. "We moeten snel doorpakken om te kijken of we Schiphol naar zee kunnen brengen."

"Er ligt een goed plan van KuipersCompagnons en Fakton dat laat zien je zo’n 200.000 koop- en huurwoningen kan ontwikkelen op de huidige locatie. Hiermee kan een groot deel van de kosten van de aanleg van het vliegveld op zee gedekt worden."

Lees ook: Chipsol-directeur: "Schiphol in zee is nog mogelijk"

Volgens adviesbureau Fakton levert de verkoop van het grondgebied 13 á 17 miljard euro op. Door waardevermeerdering en woningverhuur loopt dat bedrag nog flink op, verwacht voorzitter De Boer. "Op zo'n manier wordt de aanleg van Schiphol op zee interessant voor pensioenfondsen en is het voor de staat een betaalbaar en realistisch scenario."

De verhuizing van Schiphol levert bovendien andere voordelen op, zo benadrukt De Boer. "Zo ontstaat ruimte voor nieuwe woningbouw midden in de Randstad. En neemt het levensgeluk van mensen toe; minder herrie, veiliger en meer waarde." 

Lees ook: D66 gelooft in Schiphol op Zee: "Over twintig jaar moet het er liggen"

De VNO-NCW voorman pleit voor de oprichting van een oranje-verbond, waarin pensioenfondsen, woningbouwcorporaties, bouwers, Schiphol en KLM zitting nemen en die het proces in een stroomversnelling moet brengen. Een 'Schiphol-wet' moet volgens hem de kaders bieden om het project binnen 10 à 15 jaar van de grond te krijgen.  

“We moeten dit nu serieus uitwerken om mensen weer perspectief te bieden met minder herrie en fijnstof in de Randstad. Door daarnaast aan een duurzamer luchtvaart te werken zorgen we dat Nederland optimaal verbonden kan blijven met de rest van de wereld. Dat is essentieel voor burgers en bedrijven.”

Noordzee steeds voller
Volgens Gijs van den Boomen van KuiperCompagnons is het nu hét moment om dit plan uit te werken. "De Noordzee wordt steeds voller met de broodnodige windparken, natuurontwikkeling en steeds meer scheepvaart. Daarom moeten we nu serieus onderzoeken hoe dat allemaal met elkaar te verenigen is. Wij denken dat er 2 jaar nodig is voor het maken van het complete plan en dan kan er een gefundeerd besluit worden genomen. Maar wij denken dat er te veel voordelen zijn om dit nu niet serieus te onderzoeken."

Lees ook: Luchtverkeersleider Schiphol wordt lijsttrekker Forum voor Democratie

In december vorig jaar zei directeur Peter Poot van gebiedsontwikkelaar Chipshol tegen NH Nieuws dat 'het veel te laat is', maar hij 'er zeker nog wat in ziet'. "Het is namelijk de enige manier waarop de luchtvaart kan blijven groeien, zonder dat je steeds meer overlast creëert."

Bekijk het interview met Peter Poot hieronder terug: 

(Tekst gaat verder onder de video)

Gebiedsontwikkelaar Chipshol: "Schiphol in zee is nog mogelijk" - NH Nieuws



Op verzoek van D66 laat minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen onderzoeken hoe haalbaar de verhuizing van Schiphol naar zee is. Eerder beloofde ze dat ze in janauri van dit jaar de eerste resultaten zou presenteren, maar die laten vooralsnog op zich wachten.  

Lees ook: Geen advies over Schiphol: "Minister moet de knoop doorhakken"

Een overleg met als doel om tot een unaniem advies te komen over de groei van Schiphol liep vorige week spaak. Omdat de partijen het niet eens konden worden, legde Hans Alders, voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol, de bal bij de minister. "Het is onmogelijk om een gedragen advies te maken." 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!