Schiphol

Geen advies over Schiphol: "Minister moet de knoop doorhakken"

31 januari 2019, 00.01 uur · Aangepast 31 januari 2019, 10.30 uur

NH Nieuws/Doron Sajet
NH Nieuws/Doron Sajet

SCHIPHOL - Een laatste vergadering met als doel om tot een unaniem advies te komen om de minister te adviseren over de groei van Schiphol. Maar zover kwam het niet gisteravond. Binnen de Omgevingsraad Schiphol, onder voorzitterschap van Hans Alders, is men het niet met elkaar eens geworden over het aantal vliegbewegingen dat jaarlijks gevlogen mag worden: "Het is nu aan de minister."

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Even was er sprake van dat Hans Alders met een persoonlijk advies zou komen, omdat alle partijen binnen de Omgevingsraad Schiphol (ORS) het niet eens zou worden. Die betrokken partijen van de ORS zijn overheden, bewoners, de luchtvaartsector, milieufederatie en VNO-NCW.

Lees ook: Toch geen advies over Groei Schiphol

Tot eind 2020 mogen er op Schiphol maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar plaatsvinden. Alders deed nog een ultieme poging een compromis te bereiken waarin Schiphol tot en met 2023 10.000 extra vluchten per jaar zou mogen uitvoeren. Maar daar was niemand het mee het eens en dus zal de ORS geen advies geven aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

De reacties: Hans Alders
Na afloop van de mislukte poging om met alle partijen tot een advies te komen, hield Hans Alders een persconferentie over het voorstel dat hij had gedaan. "Het is onmogelijk om een gedragen advies te maken", zegt Alders:

Schiphol
De bewoners, de milieufederatie en de bestuurders van gemeenten en provincies zien de groei van Schiphol tot 2023 niet zitten. Desondanks ziet president-directeur Dick Benschop van Schiphol toch ruimte voor een gematigde groei. "Maar de minister moet de knoop doorhakken", zegt Benschop:

Milieufederatie
Maar volgens Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland is de meerderheid van de Omgevingsraad tegen de groei van Schiphol:

KLM
Operationeel directeur René de Groot van KLM, de maatschappij die veruit de grootste gebruiker is van Schiphol, is teleurgesteld. Hij zag een gematigde groei wel gebeuren, omdat KLM investeert in een duurzame en stillere vloot. "We hadden de kans om met elkaar tot iets goeds te komen", aldus De Groot:

De omwonenden
Als het aan de omwonenden ligt, maakt de luchtvaartsector pas op de plaats tot 2023. Bewonersvertegenwoordiger Matt Poelman rekent erop dat de minister en de Tweede Kamer eerst eens goed zullen nadenken voordat ze groei toestaan. Zeker met de verkiezingen in het visier. "Ze hebben te maken met de bevolking, dat zijn hun kiezers.":

Minister Van Nieuwenhuizen werkt momenteel aan een luchtvaartnota met daarin een visie op de toekomst van de luchtvaart in Nederland. De ORS zou haar adviseren over de ontwikkeling van Schiphol tot 2030.