Uiterlijk in april 2024 zou Schiphol op alle werkplekken in de bagagehallen tilhulpen hebben geïnstalleerd, belooft de luchthaven al geruime tijd. Maar nu die deadline (bijna) is verstreken, blijkt die belofte toch te ambitieus geweest. Op een derde van alle werkplekken moeten bagagemedewerkers het nog zonder robots doen.
Naar eigen zeggen heeft de luchthaven er alles aan gedaan om uiterlijk deze maand alle werkplekken in de bagagehallen van tilhulpen te voorzien. Toch is dat niet gelukt: op 157 van de 385 werkplekken moeten bagagesjouwers nog zonder tilhulpen werken.
Vakbond FNV stapte vorig jaar namens honderden koffersjouwers op Schiphol naar de rechter, omdat bagage- en vrachtbedrijven de medewerkers jarenlang aan te veel fysieke belasting zouden hebben blootgesteld. Veel medewerkers zouden daardoor klachten aan rug, schouders, nek en knieën hebben.
De Arbeidsinspectie sommeerde later dat jaar de bagageafhandelaren op Schiphol om het werk voor hun personeel te verlichten. Schiphol presenteerde vervolgens een plan voor ondersteuning met tilhulpen. Dat de tilhulpen nog niet overal voor verlichting kunnen zorgen, komt omdat het Deense bedrijf dat de robots ontwikkelt, COBOT Lift, tegen verschillende uitdagingen aanliep.
Maatwerk
Elke tilhulp en elke locatie vroeg om maatwerk, vertelt een woordvoerder van Schiphol. Daarvoor moesten soms nieuwe technieken voor worden ontwikkeld. De ene keer moest er rekening worden gehouden met aanrijdbeveiliging, de andere keer met het verleggen van een stoep en weer een andere keer met het aanpassen van de hoogte van de plafonds.
Eerder kocht de luchthaven tien procent van de aandelen van COBOT Lift. Dit deed de luchthaven 'om een snelle uitrol en opschaling op Schiphol te waarborgen.' Ondanks de vertraging, heeft de luchthaven nog steeds de ambitie om de eerste ter wereld te zijn met op elke werkplek een tilhulp, om zo de zware werkomstandigheden van de bagagesjouwers te verlichten.
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]