De spoorbrug over de N242 bij Heerhugowaard wordt met enige regelmaat aangereden door chauffeurs met een te hoge lading. Vorige week was het voor de zoveelste keer raak toen een kraan te hoog bleek. Om die botsingen te voorkomen komen er hoogteportalen voor de 'botsbrug'. Iets waar al langer onderzoek naar werd gedaan.
Een vrachtwagen met oplegger vervoerde vorige week woensdag een hijskraan die hoger bleek dan de op de brug aangegeven doorrijhoogte van 4 meter. Een enorme ravage was het gevolg: de N242 was lange tijd versperd, treinverkeer lag plat en de schade was flink.
Na meerdere aanrijdingen besloten de provincie en ProRail in 2021 al om hoogteportalen aan weerszijden van de spoorbrug te plaatsen. De portalen, met een rood-witte balk of kettingen, zijn net iets lager dan de onderdoorgang van een brug of tunnel.
Een bekend voorbeeld zijn de hoogteportalen bij de Velsertunnel in de A22. Wie de balk of de kettingen aantikt, heeft dan nog tijd om te stoppen voor het écht mis gaat. Maar ze kwamen er niet, omdat er naast de weg te weinig ruimte was.
Tekst gaat verder onder foto.
Na nieuwe botsingen, onder andere met een kermisattractie en een klokkenspel, zei de provincie in mei 2023 dat die hoogtemeters er misschien toch zouden komen. Dat blijkt nu toch echt te gaan gebeuren, meldt mediapartner Streekstad Centraal. Het is nog niet bekend wanneer en waar de hoogteportalen worden neergezet.
💬 Wil je niets missen uit Alkmaar en omgeving?
- Blijf op de hoogte via NHNieuws.nl/Alkmaar
- Word lid van ons Whatsappkanaal en ontvang het laatste nieuws op je telefoon
- Reageer, discussieer en deel jouw nieuws in de Facebookgroep 'Nieuws uit Alkmaar en omgeving'
- Mail je tips naar [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]