Ga naar Content

KLM lanceert nieuwe slogan: "Fly Responsibly is niet meer van deze tijd"

'Vlieg verantwoordelijk', zei KLM jarenlang tegen haar passagiers. Fossielvrij NL sleepte de luchtvaartmaatschappij voor de rechter vanwege deze 'duurzame' reclame-uiting. De uitspraak in deze zaak is vandaag, al heeft KLM al wel bekendgemaakt dat ze binnenkort een nieuwe slogan lanceren. En dat nieuws leidde tot wat creativiteit op sociale media. 

Foto: KLM

"Laat me raden...", zegt een omwonende van de luchthaven op het sociale medium X. "Fly - whatever it takes?" Het zijn enkele tegenstanders van de groei van Schiphol die op X de spot drijven met het nieuws over KLM's nieuwe slogan. "You can sleep when you're dead", suggereert een klimaatactivist. Hij weet er nog wel een: "Let's make some noise!"

Directeur Marjan Rintel van KLM maakte vorige week tijdens een discussiemiddag bij de Universiteit van Amsterdam bekend dat de nieuwe leus 'over twee tot drie maanden' zal verschijnen, maar wilde deze nog niet verklappen. Ze werd tijdens het interview met de studenten kritisch bevraagd over KLM's duurzaamheidscampagne. 

"De Fly-Responsibly campagne had veel context nodig", legde Marjan Rintel uit aan de studenten. In de campagne zei de luchtvaartmaatschappij onderweg te zijn naar een duurzamere toekomst. "Mensen lezen de context niet, die kijken alleen naar de slogan en zeggen: verantwoordelijk vliegen bestaat niet, dus waarom gebruik je die woorden?"

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Volgens Rintel veranderen tijden. "En daar moet je je aan aanpassen en dat is wat wij hebben gedaan", zei Rintel. KLM stopte al met de Fly Responsibly-campagne en vergelijkbare marketing. 

'Greenwashing'

De zaak tegen KLM werd aangespannen door Fossielvrij NL en Reclame Fossielvrij. De organisaties beschuldigen KLM van greenwashing, wat inhoudt dat een bedrijf zich groener voordoet dan het is. "Luchtvaartmaatschappijen zetten dit soort duurzaamheidscampagnes in om te kunnen groeien", zegt campagneleider Hiske Arts. "Het is een illusie dat je duurzaam kunt reizen met het vliegtuig."

De organisaties zijn hoopvol gestemd en kijken uit naar de uitspraak vandaag. "We kunnen ons niet voorstellen dat de rechter niet denkt dat de reclame-uitingen misleidend zijn", aldus Hiske Arts.

"Als vervuilend bedrijf moet je wegblijven van een link naar duurzaamheid"

Hiske Arts, Fossielvrij NL

Het reclamemaken voor niet-duurzame producten leidt al langer tot discussie. Noord-Holland wil als eerste provincie reclame voor vlees, vis en fossiele producten weren uit haar bushokjes. In de Amsterdamse metro's is reclame voor een goedkope vlucht naar Albufeira of een benzine-auto al niet meer te zien

Of de campagneleider van Fossielvrij NL zelf een suggestie heeft voor KLM? "Daar mogen ze lekker zelf mee komen", lacht Arts. "Maar als vervuilend bedrijf moet je wegblijven van een link naar duurzaamheid."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]