Ga naar Content

KLM-directeur vreest met krimp Schiphol voor verlies transferpassagiers, met alle gevolgen van dien

Directeur Marjan Rintel van KLM wil overstappende Europeanen niet kwijt. Dat zei ze donderdagmiddag tijdens een evenement op de Universiteit van Amsterdam waarbij ze het gesprek aan ging met studenten. Een krimp van Schiphol zou grote gevolgen voor KLM hebben. "Zonder ons verdienmodel, met 50 tot 60 procent transferpassagiers, geen luchtvaartmaatschappij in Nederland."

Directeur Marjan Rintel van KLM in gesprek met UvA-studenten - Foto: NH Media / Eline Boshuizen

Onderwerpen als een krimp van de luchthaven, het inzetten van treinreizen en verduurzaming kwamen aan bod tijdens 'Room for Discussion', het interviewplatform van de UvA aan de faculteit Economics & Business. 

Groeien of krimpen?

"Ik denk dat we de enige luchtvaartmaatschappij en het enige land van de wereld zijn die het niet hebben over groei", zegt Rintel in een antwoord op een van de vragen van de UvA-studenten. 

Het gaat volgens haar niet om groei in het aantal vliegbewegingen. Wat ze daarmee bedoelt, legt ze uit in het interview dat ze later geeft aan NH. "Er zijn vele manieren om te groeien", zegt Rintel. "Allereerst zeggen we: laten we de discussie over krimp stoppen en laten we het hebben over verduurzaming. Dat is echt nodig."

(Tekst gaat verder onder de video)

Directeur Marjan Rintel van KLM over groei - NH Nieuws

"Aan de andere kant moet je geld verdienen om ook te kunnen investeren. Daarom hebben we een nieuwe vloot besteld. Ieder vliegtuig heeft meer plek voor klanten dan de oudere vliegtuigen, dus daarmee groeien we in feite met het aantal stoelen dat we kunnen verkopen." KLM zal haar vloot moderniseren met de Airbus A320neo, de grotere Airbus A321neo en nog grotere Airbus A350 vliegtuigen. 

Verdienmodel

Veel studenten van de faculteit Economics & Business zijn vooral benieuwd naar het verdienmodel van de luchtvaartmaatschappij. "Als wij ons verdienmodel vandaag de dag niet zouden hebben, met 50 tot 60 procent transferpassagiers, is er geen luchtvaartmaatschappij in Nederland", zei Marjan Rintel tegen de studenten. "Dan is er geen netwerk, zijn er geen internationale studenten."

(Tekst gaat verder onder video)

Directeur Marjan Rintel over het verdienmodel van KLM - NH Nieuws

KLM heeft die transferpassagiers nodig om de vliegtuigen te kunnen vullen. Met alleen Nederlandse passagiers zou het niet mogelijk zijn om zoveel bestemmingen te bereiken. Rintel legt de studenten uit hoe het verdienmodel van KLM nu precies werkt: "Stel: we vliegen met 100 passagiers naar New York. Dan komen 90 passagiers uit Zweden of Engeland, van allerlei plekken. En dat is de reden waarom wij naar New York kúnnen vliegen." 

Op deze manier heeft KLM nu op Schiphol een zogenoemde hub-functie gecreëerd, een plek waar alle reizigers uit Europa worden verzameld om vervolgens verder te reizen naar plekken over de hele wereld. Om die reden is het ook voor Nederlanders mogelijk om naar zoveel verschillende bestemmingen te reizen vanaf Schiphol, zegt Rintel. 

Momenteel staat dit verdienmodel van KLM flink ter discussie, omdat het Nederland zelf weinig zou opleveren. Waarom zou ons kleine landje die hub-functie moeten hebben, vinden omwonenden van de luchthaven die overlast ervaren van Schiphol.

Op de vraag van NH of er al een nieuw verdienmodel klaar ligt, antwoordt Rintel dat ze niet van plan is om het verdienmodel te veranderen. "Laten we niet vergeten dat we als dit landje zo'n unieke KLM hebben kunnen ontwikkelen vanuit dit businessmodel, daar zijn we hartstikke trots op". 

Ze doelt daarmee op de 160 bestemmingen die vanaf Schiphol bereikt kunnen worden dankzij haar luchtvaartmaatschappij. "We zijn daarmee interessant voor bedrijven buiten Nederland die in Nederland willen investeren. Er werken 30.000 mensen bij ons en daar mogen we best een beetje trots op zijn."

Mocht Schiphol in de toekomst toch gaan krimpen, dan betekent het dat er gesneden gaat worden in de netwerkfunctie van KLM, vertelt de CEO. "Dan moeten we natuurlijk heel goed kijken: naar welke bestemmingen willen we dan nog wel en niet vliegen?"

Lees ook