Ga naar Content

Grote zorgen over invoering schoolzwemmen bij basisscholen: "Ik gooi mijn diploma in het zwembad"

De Tweede Kamer wil het schoolzwemmen opnieuw invoeren, omdat het aantal kinderen zonder zwemdiploma toeneemt. Basisscholen en onderwijsstichtingen uit Noord-Holland zijn hier niet blij mee. "De overheid zet problemen die in de huiskamer ontstaan, door naar het klaslokaal."

Foto: NH Media

Algemeen directeur van onderwijsstichting Tabijn, Marjan Plazier, vindt het niet haalbaar voor scholen om de plannen van de overheid waar te maken. "Schoolzwemmen is anders dan een project wat gegeven moet worden. Het vraagt om vervoer en tijd voor het reizen en omkleden. Het duurt zeker een hele middag. Dit zorgt voor een inbreuk op het reguliere onderwijsprogramma. De tijdsinvestering is echt het grootste probleem."

"Daarnaast hebben scholen te maken met een personeelstekort. Voor de begeleiding van een groep kinderen naar het zwembad, zijn voldoende leerkrachten een voorwaarde. Ook dat kunnen we in deze arbeidsmarkt niet garanderen", aldus Plazier.

De onderwijsstichting is wel blij dat er aandacht komt voor het zwemmen, maar vindt niet dat scholen dit moeten aanbieden. "Er zijn veel kinderen op scholen die niet kunnen zwemmen, omdat hun ouders dit niet kunnen betalen. Een subsidie zou hiervoor een goed idee zijn. Dit geldt niet voor alle leerlingen. Voor veel ouders zal het fijn zijn als scholen de zwemles regelen, zodat het hen geen tijd meer kost."

Druk op het onderwijs

Volgens Directrice Maaike Kerssens, van Openbare Basisschool De Watermolen in Zaandam, wordt er teveel gevraagd van basisscholen. "We moeten ervoor zorgen dat kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. De overheid wil hier meer verbetering in zien. Hier willen we als school ons best voor doen en hard aan werken. Maar hier heb je tijd en mankracht voor nodig. Als we anderhalf uur per week aan zwemles moeten besteden, missen we de uren en het personeel voor de basisvakken."

"Daarnaast wordt een gevaar als we continu een druk opvoeren bij het onderwijs. De overheid zet problemen die in de huiskamer ontstaan, door naar het klaslokaal. Alles wordt hierdoor bij de school neergelegd. Naast het geven van verplichte vakken, geven we nu ook bijvoorbeeld ontbijt op school en zijn we bezig met vakken als seksuele voorlichting. Met zwemles erbij wordt de druk nog groter."

Maaike begrijpt wel waar het idee van de overheid vandaan komt. "We leven in een waterland, hierdoor is er zekerheid nodig dat kinderen leren zwemmen. Maar ik vind alsnog niet dat deze zekerheid bij de scholen moet liggen, dit is bijvoorbeeld wel iets voor de buitenschoolse opvang. Een ander idee is bijvoorbeeld gratis zwemles aanbieden, dat het niet te duur is voor ouders." 

"Ik geef mijn plek af of we gaan met alle scholen strijden"

Maaike Kerssens, directrice van Openbare Basisschool De Watermolen Zaandam.

Zich erbij neer leggen doet Maaike niet. "Mijn eerste ingeving was: ik stop ermee. Ik gooi mijn diploma in het zwembad. Er worden dingen aan mij gevraagd die ik niet waar kan maken. Ik heb twee keuzes: ik geef mijn plek af of we gaan met alle scholen strijden. We gaan ons er in ieder geval zeker niet bij neerleggen."

Lees ook