Ga naar Content
Vier afbeeldingen van mannen met baarden en brillen.
Haarlem

Voor, neutraal of tegen? Strijd rond betaald parkeren begint aan nieuw hoofdstuk

29 januari 2024, 06.00 uur · Aangepast 16 februari 2024, 15.14 uur
Door: Rob Wtenweerde · Foto: NH Media / Rob Wtenweerde

De campagnes rond het Haarlemse parkeerreferendum op 6 maart zijn losgebarsten. Opvallend genoeg noemen de meeste campagnes zichzelf 'neutraal' en zijn de campagneleiders eensgezind: het gemeentebestuur heeft zichzelf in een hoek geverfd.  

Twaalf groepen hebben subsidie ontvangen om campagne te voeren. Een daarvan is voorstander van het beleid en een paar zijn tegen. NH sprak met de voorstander, een neutrale partij en een felle tegenstander. 

Karel van Broekhoven - Foto: NH Media / Rob Wtenweerde

Voorstander: Karel van Broekhoven

Karel van Broekhoven is het aanspreekpunt namens de klimaatcoalitie, waarin vijf milieuorganisaties samenwerken. Hij heeft zelf geen auto en woont in het Ramplaankwartier. Die buurt staat op de lijst van wijken waar de gemeente betaald parkeren wil invoeren. Hij vertegenwoordigt de enige partij die campagne voert als voorstander.

"Ik denk dat er wel meer voorstanders van het parkeerbeleid zijn in de stad, maar ik ben de enige die met die boodschap campagne voert. We hebben wel getwijfeld, omdat je met een campagne de opkomst boven de drempel van dertig procent helpt. Maar het is een democratisch proces, al vermoed ik dat de meerderheid tegen zal zijn. Er zijn ook veel mensen die echt last hebben van al die geparkeerde auto's. Maar de meeste mensen die zich roeren, zijn tegen."

"Het is wel dapper hoor, ik weet hoe moeilijk het is om mensen uit de auto te krijgen"

Karel van Broekhoven, voorstander gereguleerd parkeren

Op de vraag waarom hij pleit voor het invoeren van betaald parkeren, antwoordt Van Broekhoven: "We volgen het gemeentelijk klimaatbeleid op de voet, dat is zwaar onder de maat. De gemeente wil de groei van het autoverkeer beperken, maar het blijft dus wel groeien. Dit parkeerbeleid is volgens ons een belangrijke stap om het aantal auto's te verminderen. En dat is wel dapper hoor, ik weet hoe moeilijk het is om mensen uit de auto te krijgen."

Karel van Broekhoven is dan wel voorstander van het voorgestelde parkeerbeleid; hij is ook erg kritisch op de bedenkers ervan. "Het oude beleid was op zich goed: wachten tot mensen zelf vragen om betaald parkeren. Maar dat gaat langzaam. In het centrum hebben ze er eerder behoefte aan dan in andere wijken. Hier in het Ramplaankwartier gingen ook stemmen op om het in te voeren. Draagvlak is er vaak wel."

Kritiek is terecht

"Ik vind dat het college dit niet zo handig heeft aangepakt. Je weet dat je mensen in het diepst van hun ziel raakt als je aan hun parkeerplaats komt. Het gevoel dat je vrijheid wordt afgepakt.  De kritiek is wel terecht: ze hebben een te massaal plan opgesteld. Ze wilden het forceren en dat is onverstandig. Ze hadden die storm van kritiek kunnen zien aankomen."

"Aan de andere kant: hier zijn bijvoorbeeld veel huishoudens met twee auto's. Als een tweede vergunning duurder wordt, zet je mensen aan het denken of die tweede of derde auto echt nodig is. Het referendum is een mooie gelegenheid om dat onder de aandacht te brengen."

Hoe gaat Van Broekhoven campagne voeren? "We kopen advertentieruimte in bij de lokale kranten. De boodschap wordt dat betaald parkeren nodig is voor het klimaat. En dat woonbuurten onleefbaar worden door al dat blik op straat." 

Tekst loopt door onder de foto.

Edwin Vermaire - Foto: NH Media / Rob Wtenweerde

Neutraal: Edwin Vermaire

Edwin Vermaire voert campagne namens de stichting Haarlemse Stem. Hij heeft een auto en woont in een wijk in Haarlem-Noord die niet op de lijst staat met buurten waar volgens de plannen betaald parkeren wordt ingevoerd. 

Vermaire was met de facebookgroep Haarlem Betaald Parkeren een van de aanjagers van het referendum, maar voert nu een 'neutrale' campagne. "Mijn wijk staat niet op de lijst, dus ik preek niet voor eigen parochie. Ik ben ook niet tegen betaald parkeren om de parkeerdruk omlaag te krijgen, welnee. Het gaat ons puur om de medezeggenschap. Als een wijk massaal 'nee' zegt tegen betaald parkeren, moet je het niet alsnog invoeren. De opkomst bij het referendum is belangrijk. Als iedereen gaat stemmen, kunnen ze de uitslag niet negeren."

Openbaar vervoer

Ook Vermaire heeft veel kritiek op de manier waarop het college met het parkeerbeleid omgaat. "Ik ben ervan overtuigd dat ze gewoon minder auto's willen in de stad. Ze willen terug naar de jaren zestig, toen reden er tien keer minder auto's rond dan nu. Je kunt toch niet al die auto's weghalen? Het college kwam met dit plan omdat de draagvlakmetingen niet het gewenste antwoord opleverden."

Volgens Vermaire kun je het aantal auto's alleen verminderen als daar ook goed openbaar vervoer tegenover staat. Maar juist daar hapert het. "Als ik even naar de stad ga, pak ik meestal de fiets. Maar als ik met de bus wil, sta je heel lang te wachten bij de halte. Dan rijden er eerst twee bussen voorbij en stopt de derde pas. Dat werkt toch niet?"

Heftige reacties

Edwin Vermaire merkt ook dat de kwestie heftige reacties oproept. Op de facebookpagina gaat het er soms fel aan toe. Meerdere raadsleden vonden zelfs dat er desinformatie werd verspreid in de groep. Vermaire: "Onzin. Alles wat we zeggen over het parkeerbeleid staat gewoon in dat beleidsstuk. We willen juist dat alle Haarlemmers goed geïnformeerd zijn over wat het gemeentebestuur precies wil."

"Ik denk dat straks een grote meerderheid tegen dit beleid is"

Edwin Vermaire, voert neutrale campagne

Vermaire gaat ervan uit dat het opkomstpercentage ruim boven de dertig procent uitkomt, anders is het niet geldig. "Als iedereen weet hoe de vork in de steel zit, gaan heel veel mensen stemmen. Je merkt dat het ontzettend leeft in de stad. En ik denk dat straks een grote meerderheid van de stemmers tegen dit beleid is."

Met een brede lach: "Het is al snel 6 maart. Gelukkig heeft februari een schrikkeldag, dus hebben we een dag extra de tijd voor de campagne. We gaan posters en flyers verspreiden. En mensen die willen meehelpen, kunnen zich voor de WhatsAppgroep aanmelden."

Tekst loopt door onder de foto.

Wim Kleist - Foto: NH Media / Rob Wtenweerde

Tegenstander: Wim Kleist

Wim Kleist voert campagne namens de stichting Wijkbelangen Parkwijk-Zuiderpolder. Hij heeft zijn auto ruim een jaar geleden weggedaan. Parkwijk - waar Kleist woont - staat niet op de lijst van elf wijken waar de gemeente betaald parkeren wil invoeren.

"Ze kunnen mij niet verwijten dat ik voor mezelf actie sta te voeren", zegt Kleist. "Maar Parkwijk grenst aan twee buurten die wel op de lijst staan. In onze wijk krijg je dan het waterbedeffect, dat mensen uit betaald parkeerzones een plekje bij ons zoeken. Haarlemmers moeten weten wat ze te wachten staat, want uiteindelijk willen ze betaald parkeren invoeren in de hele stad."

'Ook wij zijn Haarlem'

"Als er goede draagvlakonderzoeken worden gedaan en een buurt zelf betaald parkeren wil: prima. Maar als de overheid het ons op deze manier wil opleggen, dan heb ik daar echt een probleem mee. Ook wij zijn Haarlem. Niet alleen de coalitie, maar alle inwoners. Het gemeentebestuur moet voor consensus zorgen en dat gebeurt nu niet. Ik waardeer het overigens ook dat voorstanders een eigen campagne voeren. Wat Karel van Broekhoven doet, begrijp ik heel goed."

"Dan gaan bij mij de hakken in het zand: de kuilen worden steeds dieper"

Wim Kleist, tegenstander betaald parkeren

Ook Kleist kan rekenen op kritiek van raadsleden: "Er werden raadsvragen gesteld, omdat de wijkraad spotjes bij de lokale zender Haarlem 105 had ingekocht. Of dat wel mocht met publiek geld. En dat terwijl ze zelf een half miljoen aan gemeenschapsgeld verspillen om het referendum drie maanden eerder te organiseren. Dan gaan bij mij de hakken in het zand. De kuilen worden steeds dieper."

Kleist is net als Edwin Vermaire en Karel van Broekhoven kritisch op de werkwijze van het stadsbestuur. "Als het college dit netjes had aangepakt, met draagvlakmetingen in de wijken, dan was er niets aan de hand. Nu klopt het niet. Ik heb schoolbestuurders gesproken die bang zijn dat ze leraren verliezen als die niet meer in de buurt van het werk kunnen parkeren."

De posters en flyers worden inmiddels in grote delen van Haarlem verspreid. Tekst loopt door onder de afbeelding.

Posters parkeerrefendum Haarlem - Foto: Aangeleverd

Ophef

Weinig kwesties in de Haarlemse gemeentepolitiek zorgen voor zoveel ophef in de stad als de 'nota uitwerking parkeerregulering'. In de volksmond beter bekend als 'invoeren van betaald parkeren in een groot deel van de stad'. 

De coalitiepartijen willen het aantal auto's in de stad terugdringen of in ieder geval niet verder laten oplopen. Om dat te bereiken willen ze betaald parkeren invoeren in wijken waar de parkeerdruk hoger is dan 85 procent. Op de drukste momenten van de dag zijn er dan van alle 100 parkeerplaatsen meer dan 85 bezet.

Verder wil de gemeente een vergunningplafond invoeren: in principe worden er niet meer parkeervergunningen uitgegeven in een wijk dan er openbare parkeerplekken zijn. Een huishouden kan voor maximaal twee auto's een vergunning krijgen.

Referendum

Het parkeerbeleid zorgde voor heftige discussies in de gemeenteraad, waarbij de oppositie zelfs boos wegliep. Een aantal Haarlemmers stapte naar de rechter om de uitvoering stil te laten leggen. Ze kregen op alle punten gelijk. Uiteindelijk ging de coalitie schoorvoetend akkoord met een volksraadpleging: het parkeerreferendum.

Het parkeerreferendum wordt dus op 6 maart gehouden. De uitslag is alleen geldig als minstens dertig procent van de stemgerechtigden komt opdagen. Het gaat om een raadgevend referendum, in principe kunnen burgemeester en wethouders de uitslag naast zich neerleggen. Maar dat zou volgens de drie campagneleiders erg onverstandig zijn.

Onmogelijke positie

Karel van Broekhoven: "Het vertrouwen in de politiek loopt al schade op. Het college kan de uitslag negeren. Maar ze hebben zich al in zo'n onmogelijke positie gemanoeuvreerd dat ze dat volgens mij echt niet meer kunnen maken."

Edwin Vermaire: "Als ze dat doen, bevestigen ze alleen maar het beeld dat de politiek de bevolking negeert. Dan worden deze politieke partijen keihard afgerekend bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. En dan blijven wij ook campagne voeren tegen die partijen."

Wim Kleist: "Dit college kan de uitslag niet naast zich neerleggen. Niet luisteren naar de referendumcommissie, een blamage bij de voorzieningenrechter, het referendum alsnog proberen te voorkomen en het dan nog eens drie maanden vervroegen? Als ze deze 'powerplay' blijven spelen, hebben ze een probleem bij de volgende verkiezingen. Ik hoop dat ze dat ook beseffen."

Voorspelling

Durft Karel van Broekhoven de uitslag al te voorspellen? "De klimaatcoalitie heeft een flinke achterban, maar ik heb er een hard hoofd in dat de voorstanders een meerderheid halen."

Edwin Vermaire gaat uit van een flinke overwinning voor de tegenstanders van het beleid. "Maar als de Haarlemmer kiest voor het invoeren van betaald parkeren, is het ook prima. Dan is het een democratisch proces geweest. Ik ben dan de eerste die het college feliciteert met de overwinning."

Stempas referendum Parkeerbeleid Haarlem - Foto: NH Media / Geja Sikma

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]