Ga naar Content

Haarlemmers willen niet parkeren in nieuwe garage: "Bouwen voor leegstand"

De bouw van een woontoren biedt de unieke kans om daarnaast ook een grote parkeergarage te bouwen, denkt de gemeente Haarlem. Daarmee komt er minder blik in de straten te staan. Deze maand velt de gemeenteraad een eindoordeel over het plan en donderdag vindt een politieke discussie plaats over de financiering. Maar de omwonenden hebben geen interesse in een parkeerplek in de garage en vrezen dat er gebouwd gaat worden voor leegstand. 

Het braakliggende terrein aan het Spaarne in Haarlem-Noord - Foto: buurtbewoner

De bouwplannen voor een woontoren op het jaren braakliggende terrein van de oude Sonneborn-fabriek aan het Spaarne in Haarlem-Noord ligt nu al een jaar op tafel. Op het terrein is ondertussen een tijdelijke supermarkt neergestreken, ter vervanging van een grote brand in de AH in de wijk een kleine maand geleden. Maar volgend jaar wil de projectontwikkelaar snel beginnen met de bouw. 

Tijdelijke vesting van de afgebrande Albert Heijn aan het nabij gelegen Soendaplein - Foto: buurtbewoner

De buren hebben zich erbij neergelegd dat hun eigen plan voor een groot park in hun versteende buurt het niet heeft gehaald. Maar er was tenminste een groenoppervlak van dertig procent beloofd in de bouwtekening. 

Garagetoren 

Nu er ook nog een garagetoren is ingetekend door de gemeente om zo het aantal parkeerplekken op straat te verminderen, is van die belofte nog maar de helft over. "En dan rekent de gemeente een groen dak van die garage erbij, maar dat is niet openbaar toegankelijk", stelt Monique van Alphen die aan tafel mocht zitten bij de gemeente en projectontwikkelaar VROM. De buren vinden dat niet goed is onderzocht of de omwonenden überhaupt wel een plek in de garage willen in plaats van voor de deur op straat. 

"We denken dat de gemeente die garage gaat bouwen voor de leegstand, net als de Cronjégarage"

Monique van Alphen, klankbordgroep Buren van Sonneborn

In de parkeergarage is plek voor 120 auto's van bewoners van de nieuwe woontoren en 180 plekken zijn dan voor wijkbewoners gereserveerd. Monique en andere leden van de klankbordgroep zijn dit weekend langs de deuren gegaan om te polsen hoeveel animo daarvoor is.

Meer dan driekwart van de directe buren van het terrein wil de auto niet in de parkeergarage zetten. “We zijn wat overdonderd door de eensgezindheid”, zegt Monique. “Bijna niemand wil de parkeergarage en bijna iedereen wil liever meer openbaar groen op het Sonneborn-terrein.”

Canadees parkeren

"We denken dat de gemeente die garage gaat bouwen voor leegstand, net zoals de Cronjégarage." Dat is een garage bij het winkelcentrum iets zuidelijker in de wijk, waar vaak de helft van de plekken onbezet blijven. "Ga eerst eens onderzoeken waarom het daar niet lukt, voordat je hier nog een bouwt."

De gemeente Haarlem draagt als argument aan dat er veel 'Canadees' geparkeerd (met twee wielen op de stoep, red.) wordt in de wijk, waardoor de stoepen niet goed begaanbaar zijn voor ouderen, kinderen en minder validen. "Maar dat is niet waar. De stoepen in de directe omgeving zijn breed genoeg. En mensen gaan op de stoep parkeren, omdat de rijbaan niet breed genoeg is en anders de spiegels eraan gaan of de hulpdiensten er niet door kunnen."

Duur

Voor de verkeersveiligheid is het volgens de omwonenden wel handig als er beter gehandhaafd wordt op parkeren op de kruispunten. "Maar we ervaren hier in de wijk geen parkeerdruk. Niemand wil daarom in die garage parkeren. Ook omdat we verwachten dat later de prijzen voor zo'n garage echt heel duur gaan worden."

Dat de kans om een garage te bouwen in Haarlem-Noord nu voor het grijpen ligt, ervaren de buren van Sonneborn als oneerlijke druk op de ketel. "Het wordt ons door de strot geduwd, terwijl we het helemaal niet willen." Komende donderdag vergaderen raadsleden van de commissie Ontwikkeling over de financiering van de garage, die 12 miljoen euro moet gaan kosten. 

Lees ook