Ga naar Content

Strengere regels voor riviercruiseschepen in Hoorn lijken vruchten af te werpen

De gemeente Hoorn verwacht dit jaar zo'n 400 riviercruiseschepen. De witte vloot - zoals ze worden genoemd - zorgde in het verleden voor veel overlast en stank. Maar de strengere regels die de gemeente heeft opgesteld, lijken hun vruchten af te werpen. "De meeste schepen houden zich keurig aan de regels."

Een riviercruiseschip aan de haven - Foto: NH Media / Mischa Korzec

Omwonenden klagen al langere tijd over overlast en stank die de riviercruiseschepen zouden veroorzaken. Om daar iets aan te doen nam de gemeente Hoorn in de afgelopen jaren de nodige maatregelen. Zo kwamen er walstroompunten, afvalcontainers en werden grote touringcars in de ban gedaan.

Ook Bram Nijenhuis van Watertaxi Hoorn merkt dat de overlast in het havengebied is afgenomen. "Voorheen hadden we nog geen walstroom, maar draaiden er (diesel)generatoren. Die gaven veel overlast en stank, maar dat is nu veel beter geregeld", zegt hij.

Volgens Nijenhuis herstelt het toerisme zich nu de schepen wéér naar Hoorn komen. "We zouden de komst van de schepen juist moeten toejuichen. Toeristen gaan de stad in voor een rondvaart, wandeling of proeverij. Het levert Hoorn veel op. Zolang er gehandhaafd en gefaciliteerd wordt, voorzie ik geen problemen."

Verpest stadsgezicht

Niet iedereen is even enthousiast. Eén van hen is Hilde van Bewonersvereniging Havenkwartier. Ondenkbaar vindt ze het, dat het uitzicht op de oude gevangenis 'verpest' zou worden door de schepen. "We voeren al langer strijd om de schepen de andere kant op te krijgen, ter hoogte van het Julianapark en De Schelphoek. Ze liggen pal voor de oude gevangenis, waardoor een stukje geschiedenis verscholen raakt", vertelt ze.

Toch ziet ze een verschil met voorgaande jaren: "Er is inderdaad minder overlast, nu er walstroom is. Maar ook dat is te weinig, gezien de hoeveelheid schepen die zullen aanmeren." Ze pleit dan ook voor een uitbreiding van de walstroompunten. 

Het is iets wat omwonende Waalko ook beaamt. Hij woont aan het Oostereiland en ziet de schepen liever ergens anders. "Ze zijn groot en massaal. We zijn er inmiddels allemaal wel aan gewend geraakt, maar het is en blijft een lelijk ding. Het zorgt voor massarecreatie, die moet je in een oude stad niet hebben." 

Goed voor economie?

Al die schepen levert de gemeente veel op. Zo betalen de schepen liggeld, moeten ze bevoorraad worden en geven passagiers geld uit in de toeristenwinkels voor souvenirs. Maar of het ten goede komt aan de lokale economie, betwijfelt Hilde. "Het klinkt heel leuk en aantrekkelijk, maar de werkelijkheid is anders. Veel ondernemers die ik heb gesproken, geven aan dat het wel meevalt. Toch blijft de gemeente volhouden dat dat wel zo is."

Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat de schepen een boost aan de lokale economie kunnen geven. Toch plaatst ze er een kanttekening bij. "Of dit daadwerkelijk zo is, is afhankelijk van het programma dat de schepen in Hoorn hebben. We zijn voornemens om een onderzoek uit te laten voeren naar het effect op onze lokale economie", zegt zij.

Gemeente Hoorn onderneemt actie

In 2016 heeft de gemeente Hoorn een aanlegsteiger aangelegd op het Oostereiland, goed voor vier riviercruiseschepen. Dat de riviercruiseschepen voor overlast zorgen is bij de gemeente niet onbekend. Het college heeft afgelopen jaar de nodige acties ondernomen om de overlast en dieseldampen in het havengebied terug te dringen.

Zo zijn de rederijen deze winter opnieuw geïnformeerd dat het gebruik van walstroom verplicht is en dat het gebruik van een (diesel)generator niet is toegestaan.

Volgens een woordvoerder bij de gemeente houden de meeste schepen zich keurig aan de regels. "Om de enkele overtredingen die plaatsvinden te voorkomen, hebben we verduidelijkende maatregelen genomen. Op de elektrakasten is een bord geplakt met de drie belangrijkste regels uit de havenverordening die voor problemen zorgden in het verleden", zegt ze.

Ook geldt er een vaarverbod tussen 23.00 en 6.00 uur, is het strikt verboden om afvalwater in de haven te lozen en zijn de grote touringcars - die de toeristen van het Oostereiland naar de Nieuwe Wal brengen - inmiddels in de ban gedaan.

"Hier wordt scherp op toegezien door onze havenmeesters en het aantal ‘overtredingen’ zijn al minder dan voorgaande jaren. We delen al jaren de regels als de bevestiging voor een ligplaats wordt verzonden, maar de borden lijken wel extra te helpen."

Lees ook