Start van hoofdcontent

Amsterdam

NL
V

Zorgen om slechte motivatie bij middelbare scholieren door coronamaatregelen

2 december 2021, 07.00 uur · Aangepast 2 december 2021, 09.51 uur · Door Robin Antonisse

Middelbare scholieren hebben dit schooljaar meer moeite om bij de les te blijven dan andere jaren. Dit zorgt ervoor dat zij slechtere cijfers halen en een leerachterstand oplopen. De problemen spelen op verschillende scholen in de stad en zijn vermoedelijk veroorzaakt door de eerdere coronamaatregelen.

In een brief aan de ouders van de leerlingen uit rector Jan Paul Beekman van het Spinoza Lyceum in Amsterdam zijn zorgen. De problemen spelen zich vooral af bij scholieren in de tweede en derde klassen en enkele andere klassen in de bovenbouw.

Storming norming

"Wat je normaal ziet, is dat leerlingen bij de start van een nieuw jaar de eerste maand bezig zijn om de plek in de klas duidelijk te maken. We noemen dat een storming norming-fase. Na anderhalve maand is dat zo'n beetje klaar en dan kunnen we weer goed aan leren toekomen. We zien dat er een aantal klassen zijn die daar nu nog steeds mee bezig zijn."

Beekman vermoedt dat de door het kabinet genomen coronamaatregelen, waaronder het sluiten van de scholen, oorzaak zijn van de problematiek. "Wat we zien dat het met name de tweede en derde klassen zijn, die op de basisschool geen kamp hebben gehad en geen musical. Hier op het Spinoza hebben ze ook geen kamp gehad, dat is een kennismakingskamp dat heel belangrijk is. Dus die kinderen hebben heel veel thuis gezeten, dus eigenlijk halen ze nu in wat ze hebben gemist."

Scholen openhouden

Wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs) herkent de problemen en is bezorgd. "Wat het laat zien is dat school veel meer is dan kennis opdoen in wiskunde, in Frans en in Duits. School is ook een plek waar je jezelf vormt. We zien dat er door corona en de sluiting van scholen leervertraging is opgetreden, dat is al zorgelijk genoeg. Maar dat er ook in het sociale welzijn van kinderen veel schade is aangericht."

Volgens Moorman is het dan ook van belang dat de scholen zo veel mogelijk openblijven. Wat de oplossing voor de werkhouding van de scholieren is, wil rector Beekman samen met leraren, ouders en scholieren onderzoeken. Beekman: "Het kan best zijn dat we ook andere dingen moeten doen. Dus niet alleen met het vak bezig gaan, maar ook een stukje bezinning en een stukje energizen, dat kinderen ook even wat anders gaan doen."

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]