Start van hoofdcontent

West-Friesland

NL
V

Huurders in Kersenboogerd letterlijk en figuurlijk ziek van schimmelhuizen

20 oktober 2021, 18.29 uur
Door Chantal Bos · Foto: NH Nieuws / Chantal Bos

Vanuit alle hoeken van de Hoornse wijk Kersenboogerd doen huurders hun beklag over schimmel in huis, versleten CV-ketels en vochtproblemen die al jaren spelen. Dat constateert inwoonster Ellen van der Knaap van het Bewoners Overleg Kersenboogerd (BOK). Zij plaatste een oproep op Facebook, waarna ze al snel zo'n dertig 'schrijnende' verhalen te horen kreeg.

"Ik ben geschrokken", zegt Van der Knaap over de hoeveelheid reacties van huurders die zij binnen een paar dagen heeft ontvangen. Nagenoeg alle meldingen gaan over schimmel, vocht en tocht. "Het gaat door de hele wijk heen, ik heb evenveel meldingen als woonadressen."

Huurders in Kersenboogerd letterlijk en figuurlijk 'ziek' van schimmelhuizen - NH Nieuws

"Al een jaar geleden hoorde ik via buurtambassadeurs van Stichting Netwerk dat zij huis-aan-huis met een enquête bij mensen langs waren geweest. En die hoorden veel klachten erover van mensen die daar al jaren mee te maken hebben en waarvoor geen afdoende oplossing gevonden wordt." 

Longproblemen

Nog meer geschrokken is Van der Knaap door de ernst van sommige gevallen. "Eentje betrof een jong gezin, die hebben inmiddels twee kindjes gekregen. Wonen in één kamer, met schimmel. Uiteindelijk is er door de woningcorporatie mechanische ventilatie aangelegd, maar dat heeft het probleem niet opgelost." 

Ellen: "De ouders zeggen dat de kindjes gezond zijn geboren, en nu longproblemen hebben. Ze zijn kortademig, worden 's nachts benauwd wakker. Maar ook volwassenen die verergering van hun al bestaande ziekte zien, mensen die constant keelpijn en verkoudheid hebben."

Moeder Silvie (achternaam bij redactie bekend) springt al zes jaar in de bres voor haar dochter en kleinkinderen. Zij woonden een maand bij haar in door lekkage. 

"De CV- ketel is zolang ze er woont al een probleem. Aantal keren een mega-lekkage gehad waarbij de monteurs steeds zeiden dat het ding 'af' is. Door de lekkage moest boven het laminaat eruit, daar was niets van over. Intermaris zegt rustig 'bel je inboedelverzekering maar of ga naar een hotel om het huis te laten drogen'. Tijdens die lekkage vorig jaar hebben mijn dochter en kleinkind 4 weken bij mij gewoond. Het is een jonge meid maar heeft dagelijks last van hoofdpijn en moeheid. Vorig jaar is in de douche mechanische ventilatie geplaatst, maar dat mocht ik niet tegen de andere bewoners in het blok zeggen. In die jaren heb ik honderden euro's uitgegeven aan speciale verf tegen schimmel en andere maatregelen. Mijn portemonnee is intussen leeg."

Woningcorporatie Intermaris zegt regelmatig klachten te krijgen over vocht- en schimmelproblemen. "Dit gaat om verschillende complexen, dus het is niet zo dat we op één complex zoveel dezelfde meldingen krijgen van hetzelfde probleem, dat we dat planmatig kunnen aanpakken", laat een woordvoerder weten. Als de problemen een technische oorzaak hebben, wordt dat opgelost en daar waar geen mechanische ventilatie in een badkamer of woning aanwezig is, wordt deze aangebracht.  

"Vaak tot bijna altijd, speelt daarnaast ook bewonersgedrag een rol. We geven dan voorlichting over ventileren en schoonmaken. Het gebeurt ook regelmatig dat het geen technische oorzaak heeft, maar dat het alleen door bewonersgedrag komt. Punten die niet direct veel overlast bezorgen, en binnen één tot drie jaar op de planning staan bij planmatig onderhoud of verduurzaming, worden tot dan uitgesteld."

Op verschillende plekken wordt er momenteel onderhoud uitgevoerd: het gaat om 233 woningen bij de Rondeelstraat, Nieuwendoorngracht, Kasteellaan en de Borstwering. Eind vorig jaar werd de nieuwe 'Toekomstvisie' goedgekeurd, waarin beschreven staat hoe de wijk in de komende tien jaar op de schop gaat

Jong stel aan de Ekster heeft schimmel in de badkamer, hal en slaapkamer, en werd zelf ziek.

"Zes jaar terug, toen ik hier kwam wonen, werd ik direct ziek. Na verschillende keren naar de dokter, bleek dat ik een schimmelinfectie had. Dat duurde maanden. De huisarts zag de foto van mijn zwarte badkamerplafond, en zei dat de schimmel de oorzaak was. Ik heb meerdere meldingen toen gemaakt bij de woningcorporatie en was ik erg boos. Ik ben daar op kantoor geweest voor een gesprek en er kwam tot twee keer toe iemand langs, daar bleef het bij.  Mijn partner heeft astmatische bronchitis, daarvoor is het helemaal niet bevordelijk. Ze adviseren ons de muur te schrobben met groene zeep, dat doen we iedere twee maanden. We drogen altijd de douche, doen deuren en ramen open. Een oplossing is er nog steeds niet."

De oproep van Van der Knaap, staat nog open. Ze heeft contact gezocht met Huurdersvereniging De Boog, de overkoepelende organisatie voor bewonerscommissies, huurdersverenigingen en woongemeenschappen van huurders van woningcorporatie Intermaris.  "Zij zijn ook geschrokken van de omvang van het probleem en zullen het maandag bespreken in het (periodieke) overleg wat zij met Intermaris hebben."

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]