Ga naar Content

Tata Steel hakt knoop door: geen CO2-opslag onder de Noordzee

Tata Steel gaat geen CO2 opslaan in lege gasvelden onder de Noordzee. Dat heeft het bedrijf zojuist bekend gemaakt. Er lagen tot vandaag twee vergroeningsplannen op tafel, een met en een zonder de omstreden opslag van CO2 op zee.

Tata Steel gaat voor 'waterstofroute' - NH Nieuws

Volgens het persbericht 'heeft de directie van Tata Steel Nederland met volledige steun van de raad van commissarissen en het moederbedrijf uit India besloten om volop te koersen op de productie van groen staal via de waterstofroute'.

In die vergroeningsroute vervangt Tata Steel in 2027 hoogoven 6 voor een DRI-installatie, die op termijn op waterstof moet draaien. Hoe lang dat precies duurt is nog niet duidelijk. De andere hoogoven (7), wordt dan tussen 2030 en 2040 vervangen.

Met de keuze voor dit plan geeft Tata duidelijk richting aan het vervolgdebat in de Tweede Kamer over de toekomst van het bedrijf, dat morgen op de agenda staat.

Er zijn nog wel wat beren op de weg: het Rijk maakt subsidie vrij voor de CO2-opslag, terwijl nog niet duidelijk is hoe de waterstofroute precies gesubsidieerd kan en zal moeten worden. 

Lees hier wat de twee plannen behelzen

In een RIVM-rapport werd eerder deze maand duidelijk dat uitstoot van Tata Steel vooral bij kinderen een verhoogde kans op hersenontwikkelingsschade en kanker veroorzaakt. Het maakte politici duidelijk dat naast klimaat, vooral volksgezondheid een pijler is bij de vergroeningsslag die Tata zal moeten maken.

Voor de Tweede Kamerleden zal deze keuze van Tata als muziek in de oren klinken. Die toonden zich tijdens het eerste debat vorige week eensgezind: 'ga voor de waterstofroute'.

Minister Blok en staatssecretaris Dilan Yeşilgöz-Zegerius van Economische Zaken en Klimaat waren vorige week nog niet overtuigd. Volgens de laatste was de opslag van CO2 onder de Noordzee zelfs essentieel om de klimaatdoelen te halen.

Reactie Gerrit Idema, voorzittter van FNV Tata Steel

"Dit is goed nieuws voor het klimaat, voor de omgeving en goed nieuws voor de werkgelegenheid in de IJmond. Deze route zal er uiteindelijk toe leiden dat de voorkant fundamentele veranderingen ondergaat. En op het moment dat de eerste DRI effectief gaat worden, betekent dat onder andere sluiting van een kooksfabriek en de hoogovens.

Door dit plan gaat de kooksfabriek ook veel eerder dicht dan in het oude plan van Tata. Daardor is er minder belasting in de omgeving als het gaat om milieuvervuiling."

Op de vraag of we de mensen wel kunnen vragen te moeten betalen voor een schone lucht:

"Ik denk het wel. Ik denk dat we met z'n allen ambities hebben en dat we een goed voorbeeld kunnen zijn in Europa, een goed voorbeeld voor de staalindustrie.

Je moet ook niet denken wat sluiting alleen al aan uitkeringen kost op jaarbasis, en dan heb je volgens mij die kosten er alweer uit. We kunnen hier volop van profiteren in Nederland en volop in de omgeving, en daardoor ook de werknemers. Daar kunnen we best iets voor betalen.

Ik vind ook zeker dat Tata Steel op de korte termijn, zo snel mogelijk, moet zorgen dat de overlast beperkt blijft en ik denk ook dat dat gaat gebeuren. De Roadmap Plus gaat ondertussen gewoon door.

Het is niet zo dat alle problemen morgen opgelost zijn omdat dit scenario gekozen wordt: we weten hoe het in Nederland gaat met vergunningen, vervolgens moet het nog gebouwd worden, enzovoort. Daar gaan nog wel wat jaren overheen."

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]