Ga naar Content

Trans Europ Express komt na giga-transport aan op 'eindstation'

De decenniaoude Trans Europ Express bracht jarenlang reizigers van en naar steden als Amsterdam, Parijs, Zürich en Hamburg, maar is gisteren op zijn (voorlopig) laatste bestemming aangekomen: Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep.

Trans Europ Express op laatste bestemming - NH Nieuws

"Het was een gigantische operatie om alle vijf de wagons bij het museum te krijgen", vertelt museumdirecteur Arno van der Holst. De trein is vanaf afgelopen donderdag in twee fases, over weg en spoor naar Nieuw-Vennep getransporteerd. 

Per spoor en weg

Via station Watergraafsmeer en Amsterdam-Centraal reed de trein eerst de NS-werkplaats aan de Zaanstraat binnen. Afgelopen maandag werd de trein losgekoppeld, alle vijf de wagons werden daarna met vrachtwagens één voor één naar het museum gebracht.

Het museum kocht de trein nog niet al te lang geleden om 'het symbool van luxe en vooruitgang uit de jaren 50' veilig te stellen. Het terrein waar het voertuig stond, gaat namelijk op de schop. Als het museum de trein niet had overgenomen, zou hij naar alle waarschijnlijkheid gesloopt worden. 

Alternatieve huisvesting

De restauratie zal nog even op zich moeten laten wachten, het museum moet namelijk dit jaar nog verhuizen. Uiteindelijk is het bedoeling dat het museum in Park 21 wordt gehuisvest. "Maar omdat de beoogde locatie in Park 21 niet op tijd rond komt, moeten we sowieso twee keer verhuizen", zei museumdirecteur Arno van der Holst eerder tegen NH Nieuws. 

Concurrentie voor de luchtvaart

De Trans Europ Express was een idee van Franciscus den Hollander, die tussen 1947 en 1958 president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen (NS) was. De trein was bedoeld om te kunnen concurreren met de opkomende luchtvaart. 

De eerste luxe treinen reden tussen Zürich en Parijs, tussen Zürich en Hamburg, tussen Zürich en Amsterdam, tussen Parijs en Amsterdam, tussen Brussel en Parijs, tussen Dortmund en Parijs, tussen Dortmund en Oostende, tussen Milaan en Marseille en tussen Milaan en München. In de jaren daarna zouden vele trajecten volgen. 

Tot 1977 in gebruik

Dat op alle trajecten de naam TEE werd gevoerd, betekende niet dat alle treinen van hetzelfde type waren. Voor de route tussen Zwitserland en Nederland ontwikkelden de Zwitserse en de Nederlandse Spoorwegen gezamenlijk enkele treinstellen die tot 1977 werden gebruikt. In dat jaar werden ze verkocht aan Canada, waar ze nog een tijdje in en rond Ontario reden.

De eerder dit jaar gelanceerde nachttrein tussen Amsterdam en Wenen is de eerste stap in het project met de naam TEE 2.0, waarvoor de Oostenrijkse, Duitse, Franse en Zwitserse spoorwegen de handen ineen hebben geslagen. Ook de Nederlandse overheid heeft in het netwerk geïnvesteerd. 

Rome en Barcelona

Als de plannen doorgaan, wordt het vanaf eind dit jaar mogelijk om 's nachts met de trein van Amsterdam naar Zürich te reizen. Volgend jaar wordt dat traject dan uitgebreid naar Rome, en vanaf 2024 moet het zelfs mogelijk zijn om met de Nightjet naar Barcelona te reizen.

Meer weten over de TEE? Bekijk dan deze aflevering van Andere Tijden

Lees ook

Download de app

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.