West-Friesland

NL
V

Parkeerplannen voor Enkhuizen: betaald parkeren en parkeerterreinen buiten de stad

17 december 2020, 18.00 uur · Aangepast 18 december 2020, 13.09 uur · Door Isabel Broersen

ENKHUIZEN - De blauwe zones verdwijnen en in plaats daarvan komt er betaald parkeren in de binnenstad van Enkhuizen. Aan de rand van de stad komen parkeerterreinen voor lang-parkeren. Dat zijn de plannen van de burgemeester en wethouders van de stad. Het voorstel ligt klaar voor de gemeenteraadsleden, die het 26 januari gaan bespreken.

NH Nieuws

Er zijn te veel auto's en te weinig parkeerplaatsen in de binnenstad van Enkhuizen. Kortom: de parkeerdruk is hoog. "Een heleboel mensen rijden hier een paar rondjes en die kunnen hun auto niet kwijt. Mensen gaan dan fout parkeren, wat ook een logisch gevolg is, want je moet toch je auto kwijt", vertelde een inwoner van de binnenstad begin dit jaar aan NH Nieuws.

'Blauwe zone functioneert niet goed'

De nieuwe plannen zijn volgens wethouder Erik Struijlaart bedoeld om de verkeersstromen beter te regelen. Het is de bedoeling dat dagjesmensen buiten de stad parkeren. En voor een kort bezoek kun je gebruik maken van het betaald parkeren. De plaatsen om betaald te parkeren verschijnen op plekken die nu blauwe zone zijn. Overigens gelden de plekken voor het betaald parkeren ook als plek voor vergunninghouders.

"We zien dat de blauwe zone niet zo goed functioneert", licht Struijlaart toe. "Medewerkers van winkels of bedrijven lopen bijvoorbeeld na drie uur naar buiten om de blauwe schijf te verzetten en dan 's middags nog een keer. Daar is de blauwe zone niet voor bedoeld." 

Het plan is om alle blauwe zones te vervangen voor betaald parkeren, behalve bij de supermarkt. "Maar dan zou de parkeertijd bijvoorbeeld van drie uur naar één uur kunnen."

Parkeerterrein op de rand van de stad

Wie werkt in het stadscentrum zou dan gebruik kunnen maken van de parkeerterreinen aan de rand van de stad. Maar ook iemand die een week met de bruine vloot vaart, moet geen parkeerplek in de binnenstad gebruiken, zo noemt Struijlaart als voorbeeld.  

Het voorstel van de burgemeester en wethouders vloeit voort uit gesprekken die gevoerd zijn met inwoners en ondernemers. Hier kwam volgens de wethouder uit naar voren dat inwoners er geen moeite mee hebben dat ze niet voor de deur kunnen parkeren. Maar dan moet er wel een goed alternatief zijn. 

Lees verder onder de foto.

NH Nieuws

De locaties voor parkeerterreinen aan de rand van de stad moeten nog verder in kaart gebracht worden. De wethouder vergelijkt de plannen met de gemeente Hoorn, waar het Pelmolenpad en het Transferium de grote parkeerplaatsen aan de rand van de stad zijn.

Naast betaald parkeren en extra parkeerterreinen is er nog een derde voorstel. Deze haakt in op een maatregel die de gemeente in februari nam. Destijds werden woningbouwprojecten die voor parkeeroverlast zorgden een halt toe geroepen. Het ombouwen van winkels en bedrijfspanden naar woningen werd stopgezet, omdat de parkeerdruk dan nog meer zou toenemen.

Geen parkeervergunningen meer

De burgemeester en wethouders doen ook hierover een nieuw voorstel. "Als iemand ergens appartementen wil ontwikkelen is dat hartstikke mooi", aldus Struijlaart. "Maar 25 appartementen betekent ook 25 parkeerplaatsen, en die zijn er niet. De richting die wij vragen aan de gemeenteraad is om bij nieuwe ontwikkelingen geen parkeervergunningen meer beschikbaar te stellen."

Mochten de plannen doorgaan, dan duurt het nog een aantal jaren voordat de plannen gerealiseerd worden. "In het meest gunstige geval, als de gemeenteraad kiest voor betaald parkeren, zal dat in het voorjaar van 2022 gerealiseerd kunnen zijn."

Het voorstel komt op 12 januari aan bod in een commissievergadering. Op 26 januari buigt de gemeenteraad zich over de plannen van het college. 

💬 Mail ons met jouw verhaal
Heb jij tips, een verhaal te vertellen of een interessante foto gemaakt? Stuur ons jouw nieuws via [email protected].

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]