Start van hoofdcontent

TEXEL

nl

Hoe kon een scheepswrak de Urker viskotter fataal worden? Vijf vragen en antwoorden

3 december 2019, 15.38 uur · Aangepast 3 december 2019, 16.04 uur
Door Carina Gutker · Foto: Kustwacht

TEXEL - De Urker viskotter UK165 Lummetje en zijn bemanning verging vorige week doordat het schip vermoedelijk met haar netten verstrikt raakte in een scheepswrak op de bodem van de Noordzee. Hoe kan dat? Hoeveel wrakken liggen er eigenlijk voor de Noordzeekust? En waarom worden ze niet allemaal geborgen?

Vijf vragen en antwoorden over de gezonken kotter en wrakken in de Noordzee.

Foto: Inter Visual Studio

1. Hoeveel wrakken liggen er in de Noordzee?

In de hele Noordzee kunnen wel honderden tot duizenden scheepswrakken liggen. Alleen al voor de Noord-Hollandse kust liggen al gauw tientallen wrakken. Precieze aantallen zijn niet bekend. "Niet alle wrakken zijn ook bekend", zegt Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat. "Soms worden door metingen met een sonar nog wel eens 'nieuwe' wrakken gevonden."

2. Waarom worden niet alle wrakken geborgen?

"Inmiddels is het beleid om alles wat niet op de zeebodem hoort vanwege het milieu en de veiligheid weg te halen", legt Edwin de Feijter uit. "Waarom dat vroeger niet is gedaan, kunnen we enkel naar gissen." Visser Dirk Kraak denkt dat het vooral een geldkwestie was. "Ze lagen bovendien meestal niet in de weg, dus er was weinig aan de hand." De eigenaar of eventuele nabestaanden konden in zulke gevallen een financiële compensatie krijgen.

"Wrakken werden vroeger ook nog wel eens opgeblazen als ze in de weg lagen", aldus Kraak.

3. Worden alle wrakken aangegeven op de kaart?

Ja, voor zover bekend. "De marine markeert de wrakken op de scheepskaart", zegt Edwin Granneman van de Kustwacht. Hier sluit Edwin de Feijter zich bij aan. "Wat relevant is, wordt op de kaart gezet. Maar niet alles is bekend."

En een locatie mag dan wel bekend zijn, dat betekent niet dat het eromheen veilig is. "Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de UK165 niet direct in een wrak is gevaren", zegt Dirk Kraak. "Maar verderop kon natuurlijk de mast van het schip hebben gelegen."

4. Gaan vaker schepen ten onder door wrakken?

Vrijwel elke visser is met zijn schip wel eens verstrikt geraakt in een wrak. "Je moet op zee altijd uitkijken", beaamt visser Dirk Kraak. Vroeger konden schepen sneller omslaan, zo is in de jaren 90 in de Duitse wateren nog een Nederlands schip gekapseisd dat op een wrak stuitte. De bemanning kon op tijd ontsnappen op een reddingsvlot.

Er is daarna een systeem ontwikkeld waardoor netten automatisch loslaten als ze vast blijven zitten. Kraak: "Er zijn daarnaast veel strengere stabiliteitseisen dan vroeger, voor de eigen veiligheid. Maar door een opeenstapeling van dingen kan het altijd fout gaan. Dat zag je nu."

5. Wat gaat er met de UK165 gebeuren?

"Hij ligt niet in de vaarroute en ligt daarmee in principe veilig, maar hij zal wel weg moeten", zegt Edwin de Feijter. "Rijkswaterstaat heeft daarbij een coördinerende rol. Eventuele berging zal worden gedaan in opdracht van de verzekeraar en de vertegenwoordiger van de eigenaar. Gesprekken lopen. Ik kan nog niet zeggen wanneer het schip wordt geborgen."

Hoewel er vermoedens zijn geuit, is de officiële oorzaak van de scheepsramp nog niet bekend. De politie onderzoekt dit. Ook de Onderzoeksraad voor veiligheid heeft een onderzoek lopen.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!