Beverwijkse ondernemers zeggen te worden genekt door het nieuwe parkeerbeleid. De detailhandel, de levensader van de stad, is volledig over het hoofd gezien bij het ontwikkelen van de plannen. Daarmee heeft de gemeente volgens de ondernemers steken laten vallen. Volgende week gaat een afvaardiging van hen in gesprek met Beverwijkse wethouders, in de hoop op herziening.
Het vernieuwde parkeerbeleid ligt sinds de invoering al onder vuur. Vooral ondernemers en bewoners van de zogenoemde overloopgebieden, de gebieden die grenzen aan betaald parkeren, uiten kritiek op de plannen. Deze week is de gemeente begonnen met het evalueren van het beleid, wat in september kan leiden tot de nodige aanpassingen.
De parkeerproblematiek leeft enorm onder de ondernemers, legt Arianne Kochx, secretaris van het Bestuur Beverwijk Centrum, uit. "Van alle enquêtes die ik heb uitgedeeld, is 95 procent ingevuld. Dat zegt wel wat."
Kochx, voormalig eigenaresse van een bloemenzaak in de Breestraat, weet als geen ander hoe het parkeerbeleid de ondernemers zowel financieel als emotioneel raakt. Hoewel ze zakelijk niets meer met het parkeren te maken heeft, heeft ze zich vastgebeten in het dossier. "We moeten serieus genomen worden. Het ondernemerslandschap is heel belangrijk."
"Eind 2023 heb ik nog een smeekbede naar de gemeente gestuurd"
Ongelooflijk
Ze vindt het ongelooflijk dat de belangen van de ondernemers destijds niet zijn meegenomen naar de tekentafel. "Eind 2023 heb ik nog een smeekbede naar de gemeente gestuurd met het verzoek om alsjeblieft opnieuw naar het parkeerbeleid te kijken, maar daar is niks mee gedaan."
Kochx beschrijft de situatie als een tennisbal die door je neus wordt geduwd. "We hebben het al ongelofelijk zwaar gehad met corona en dan komt dit er ook nog bij. Landelijke cijfers laten een lichte stijging in de omzet van de detailhandel zien, maar in Beverwijk is de omzet gedaald."
Ze verwijst naar een van de ondernemers. "Uit zijn klantenbestand blijkt dat 72% van zijn klanten niet uit Beverwijk komt. Die mensen komen niet op de fiets."
Dalende omzet
Kochx heeft zich de afgelopen maanden ondergedompeld in de getalletjes. "Uit onderzoek blijkt dat automobilisten goed zijn voor 45% van de winkelbezoekers en dat is 61% van de winkelomzet. Daarnaast besteden zij twee tot drie keer meer dan andere bezoekers. Dat is nu weg."
"Het klopt dat het straatbeeld rustiger is, maar de winkel ook"
Pascal van wijn- en delicatessenwinkel Wijn en Druif, ziet dit in zijn eigen zaak. "Normaal kwamen mensen met de auto en haalden ze twee dozen, nu komen ze op de fiets en zijn het twee flesjes. Of ze stonden in de blauwe zone en dan liep ik even mee met een kar, maar dat kan niet meer."
Pascal zit al zes jaar met zijn winkel op de Zeestraat. "Ik weet inmiddels echt wel wat hoort bij de tijd van het jaar en wat niet. Het klopt dat het straatbeeld rustiger is, maar de winkel ook."
Onduidelijkheid
Kochx ziet winkeliers vertrekken naar buurgemeente Heemskerk, waar parkeren gratis is of werkt met de blauwe zone. "Mensen zijn gewoon niet bereid om te betalen voor het parkeren in Beverwijk; daarvoor is het aanbod niet groot genoeg."
Daarnaast is de parkeerapparatuur gebrekkig. "Voor ouderen is het systeem lastig en het is onduidelijk. Laatst kwam iemand op zaterdag naar me toe en zei: 'Je hoeft de eerste twee uur niet te betalen'. Dat klopt, maar je moet je wel aanmelden."
In gesprek
Op basis van informatie uit de enquête die ze zelf heeft opgesteld en rondgestuurd, heeft Kochx al enkele punten voorbereid voor de bespreking volgende week. "Wij willen in ieder geval kijken of de zaterdag weer gratis kan worden en de voormalige blauwe zones opnieuw evalueren."
Kochx erkent dat ze niet onpartijdig is, maar ondanks dat heeft niemand haar nog kunnen overtuigen van de voordelen van het huidige beleid. Ze is in ieder geval blij dat wethouders Bal en Wijmenga haar aanstaande dinsdag hebben uitgenodigd voor een gesprek. "We willen heel graag samen kijken hoe we de impact voor de ondernemers kunnen minimaliseren."
Tips?
Stuur ons jouw tips op [email protected]