Terugbelverzoeken doen, maar niet worden gebeld. Medicijnen voorgeschreven krijgen, waar ambulancemedewerkers hun vraagtekens bij hebben. Of überhaupt geen arts te spreken krijgen. Het zijn zomaar een paar voorbeelden van de verhalen die bij NH binnenkomen na een oproep aan patiënten om hun ervaringen te delen. De 46-jarige Marije is een van hen. "Het lijkt erop dat je alleen ergens komt als je een grote mond hebt."
Sinds half maart is de huisartsenpraktijk van Co-Med in Anna Paulowna dicht en het zou zomaar kunnen dat de praktijk nooit meer de deuren opent. Maar patiënten van de praktijk lopen al veel langer tegen problemen aan. NH heeft een oproep geplaatst en daar wordt massaal op gereageerd. Een van die mensen is de 46-jarige Marije uit Anna Paulowna.
Marije deelt een mail met NH die ze vorig jaar naar de huisartsenpraktijk in Anna Paulowna heeft gestuurd. Daarin schrijft ze onomwonden dat ze 'het vertrouwen kwijt is in de huisartsen van Co-Med'. "Ik heb het gevoel dat ik het allemaal maar zelf uit moet zoeken en dat ben ik dus ook aan het doen. Ondertussen maak ik mij wel zorgen over mijn gezondheid, inmiddels mijn gezin ook."
Ze heeft medicijnen voorgeschreven gekregen waar ambulancepersoneel en haar apotheek hun twijfels over hebben. Ze voelt zich fysiek niet goed, maar heeft niet het gevoel dat ze bij haar huisarts terechtkan om haar hart te luchten en voor een goede check.
Ze vervolgt: "Het lijkt erop dat je alleen ergens komt als je een grote mond hebt en ik vind dat heel verdrietig. (...) Door dit alles voel ik me nog steeds niet serieus genomen."
Afspraak verplaatst
Maar Marije is niet de enige. Zo is er ook Veronique die vertelt vier dagen lang probeerde een afspraak te maken bij een huisarts, maar niemand aan de lijn kreeg. Ze had extreme pijn in haar rug die maar niet overging. "Wanneer ik dan eindelijk een afspraak had, ging zelfs dat mis."
Ze zat een half uur in de wachtkamer in Anna Paulowna, zoals afgesproken, als ze wordt gebeld. Ze zou niet op de afspraak zijn gekomen; alle afspraken waren verplaatst naar Breezand en daar was ze niet. "Uiteindelijk moest ik een nieuwe afspraak maken die pas 1,5 week verder was, en al die tijd maar last van extreme pijn, waardoor ik niet kon slapen."
Ook Lia laat aan NH weten dagen bezig te zijn geweest om een afspraak te maken. Zelfs fysiek langsgaan hielp niet. "Er zat één (nieuwe) assistente die nog niet wist hoe ze afspraken moest maken, dus helaas. Het was 11.15 uur en de wachtkamer was leeg. Gevraagd of er wel een arts was en ja, er waren er twee. Twee artsen en een lege wachtkamer, onbegrijpelijk. Zou het komen doordat ze telefonisch niet te bereiken zijn?"
"We moeten maar naar Schagen of zo om een nieuwe huisarts te zoeken"
Bernard, een 70-er, heeft dezelfde ervaringen. "We waren altijd tevreden met de huisartsen tot de boel verkocht werd aan Co-Med, toen begonnen de problemen." Er werd regelmatig gewisseld van praktijkondersteuner, een vaste huisarts was er niet meer. "Elke keer moest je opnieuw je verhaal vertellen."
Vervolgens werd de praktijk steeds moeilijker bereikbaar, tot het punt dat hij er niet meer wilde blijven. Toen hij naar een andere praktijk wilde overstappen, lukte dat niet. "Die namen zelfs geen mensen meer aan op de wachtlijst. Om eerlijk te zijn, ben ik ten einde raad. We moeten maar naar Schagen of zo om een nieuwe huisarts te zoeken."
Een andere patiënt, die anoniem wil blijven, geeft aan normaal 'vrijwel nooit te reageren om negatieve reacties te plaatsen'. "Maar deze organisatie is zo slecht. Als het gaat om zorg die mensen nodig hebben moet dit gewoon goed geregeld zijn, vooral hier in Nederland."
Foto van klachten sturen
Ze vertelt: "Ik heb meerdere malen contact proberen op te nemen. Dan sta je rustig 40 minuten in de wacht om een afspraak te maken, dan wordt er aan de telefoon verteld: 'Probeer eerst maar dit en dit om er vanaf te komen als het dan na een week niet over is, bel je terug voor een afspraak'. Maar niemand heeft zin om weer opnieuw 40 minuten in de wacht te staan."
"Een ander moment had ik gebeld voor mijn zoon van twee. Hij zat helemaal onder de uitslag. Hij had verhoging en was algeheel niet lekker en het jeukte vreselijk voor hem. Dan zeggen ze: 'Stuur maar een foto naar dit e-mailadres'. Dat doe je dan en tot op de dag van vandaag heb ik niet gehoord wat ik kon doen of wat het mogelijk kon zijn."
Veel mensen laten op sociale media ook weten dan maar te wachten tot 17 uur, zodat ze de huisartsenpost kunnen bellen. 'Of anders bellen we 112', is in onderstaande video te horen:
Anna Paulowna baalt van uitvallen huisartsenpraktijk: "Het is volkomen kut" - NH Nieuws
Heb je tips of wil je ook jouw verhaal delen? Mail dan naar [email protected].