Ga naar Content

Groot deel Haarlem naar 30 km per uur op doorgaande wegen

De maatregelen zijn niet zo rigoureus als in Amsterdam, maar ook in Haarlem moet het gaspedaal losgelaten worden. De gemeenteraad stemde met grote meerderheid in met het plan om volgend jaar de maximale snelheid in de meeste straten in de stad terug te schroeven naar 30 kilometer per uur. 

Planetenlaan in Haarlem-Noord volgend jaar ook 30 km-zone - Foto: NH Media / Geja Sikma

Automobilisten gaan het vooral merken in Haarlem-Noord. Nadat de lagere snelheid al is doorgevoerd in de woonstraten, staan nu ook de grote wijkaders als de Planetenlaan en de Orionweg op de agenda om aangepakt te worden. Volgens de gemeente kan het hier ook makkelijk worden doorgevoerd met beperkte maatregelen, zoals belijning van het wegdek. 

Belangrijk criterium bij het bepalen van welke straten het eerst omgetoverd gaan worden, is de aanwezigheid van een fietspad. Als er geen vrijliggend fietspad is, is het volgens de huidige regelgeving niet geschikt om 50-kilometerweg te blijven. 

Op onderstaande foto staan de wegen waarop volgend jaar de maximale snelheid naar 30 kilometer per uur wordt gebracht gemarkeerd. Tekst gaat door na de foto.

Foto: Gemeente Haarlem

Ook de wegen op bedrijventerrein Waarderpolder kunnen volgens onderzoek van de gemeente snel 30-kilometerwegen worden. In het centrum kunnen doorgaande wegen zoals de Gedempte Oudegracht en de Koudenhorn ook snel 'verlangzaamd' worden.

Bij een aantal straten zijn wat extra maatregelen nodig, maar die kunnen snel samenvallen met de geplande herinrichting van de wegen.

De aanpak van doorgaande wegen als de Prinsen- en Statenbolwerk vergt wat meer tijd, omdat daar complexe kruisingen met verkeerslichten zijn. 

Tekst gaat door na de foto. 

Bus R-net Jansweg Haarlem - Foto: NH Media / Rob Wtenweerde

Als het aan de Partij voor de Dieren ligt, wordt op alle straten in de stad de maximale snelheid van 30 kilometer per uur ingevoerd, op de routes waar veel bussen rijden. Maar dat zou de rijtijden te veel belemmeren. Vooral de ChristenUnie blijft erop hameren dat er geen belemmeringen voor het openbaar vervoer moeten zijn. Zo zou de rijtijd van buslijn 346 flink toenemen, als op die route de snelheid omlaag gaat. 

De zorgen voor het busverkeer in de stad denkt de wethouder goed te kunnen tackelen in overleg met Vervoersregio Amsterdam, waar om de zoveel jaar de routes worden bepaald. En met een voorrangssysteem voor bussen bij verkeerslichten en meer aparte voorsorteervakken voor de bussen, denkt hij dat de bus niet belemmerd hoeft te worden in rijtijden. Dat is een belangrijke voorwaarde om de passagiers over te halen vaker het openbaar vervoer te nemen. 

Chaos of fijn op de fiets?

Rechtse partijen als de VVD, BVNL en Forum voor Democratie blijven tegen de invoering van lagere maximale snelheid, waarbij de VVD nog niet overtuigd is van het argument dat het de stad veiliger zou maken. 

De ervaring van VVD-raadslid Eloy Aerssens is 'dat het een chaos wordt'. En dat hij door andere auto's wordt ingehaald als hij zich aan de snelheid van 30 kilometer per uur houdt. Terwijl de ervaring van PvdA-raadslid Matin Abbasi juist tegenovergesteld is. Hij fietst nu bijvoorbeeld veel fijner door Amsterdam. 

20 kilometer per uur

Wethouder Van Leeuwen stipte nog even aan dat in veel andere Europese steden zoals Brussel, Bologna en in Wales 30 kilometer per uur al de standaardsnelheid is. En met een knipoog gaf hij in de gemeenteraadsvergadering donderdagavond al een voorzetje: "In Frankfurt am Main wordt het op sommige straten zelfs al 20 kilometer per uur."

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]