Ga naar Content

Actiegroep wil dat 30 km/u ook gaat gelden op busroutes in centrum Haarlem

Wachten met het invoeren van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op alle wegen in het centrum van Haarlem is spelen met levens. De gemeente moet dan ook besluiten de 30 kilometerlimiet ook op bus-trajecten in de binnenstad in te stellen. Omdat de bussen anders niet op tijd kunnen rijden, wil Haarlem dat besluit nog vijf jaar uitstellen. Platform Buskruit, de actiegroep die een leefbaarder centrum nastreeft, gaat er donderdag in de raadscommissie alles aan doen om duidelijk maken dat dit een foute keuze is. 

Van alle routes die de bussen rijden, is het stuk van de Kinderhuisvest tot de Parklaan wellicht de gevaarlijkste. Menno Maas van Platform Buskruit, de actiegroep die een leefbaarder centrum nastreeft, staat dinsdagochtend in de zogeheten Kenaubocht. Hij ziet hoe fietsers maar net op tijd voor de bus kunnen wegspringen, overstekende voetgangers een sprintje moeten trekken en een scooterrijder wel erg veel risico neemt als hij langs een bus manoeuvreert.

Mijnenveld

Het Kenaupark is in de spits een mijnenveld voor verkeersdeelnemers en dat komt zeker niet alleen door de bus. Op deze plek, waar het rijwielpad niet is afgescheiden van de autoweg, willen fietsers en scooterrijders zo snel mogelijk naar het station, waar de trein niet wacht. Dat bussen vanwege hun gewicht een langere remweg hebben (ook als ze zich zoals de meesten vanochtend keurig aan de maximumsnelheid houden), wordt daarbij niet altijd ingecalculeerd. 

(Tekst gaat verder onder de video)

Bus bron van zorg in binnenstad - NH Nieuws

Het moet gezegd worden: het zijn zeker niet alleen bussen die betrokken zijn bij bijna-ongelukken. Maar door hun omvang leveren de manoeuvres waarbij zware bussen zijn betrokken wel de gevaarlijkste situaties op.

Pleidooi

Menno Maas ziet het aan en schudt zijn hoofd. Hier een ochtendje toekijken is wat hem betreft het beste pleidooi om ook op bustrajecten al per 2025 de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in te voeren. Hoewel ze vanochtend lang niet allemaal te hard rijden, trekt een aantal  bussen met gebulder op of komt met piepende remmen tot stilstand. "Ze moeten nu eenmaal hun targets halen", zegt Maas. "Wat weer met zich meebrengt dat ze voor veel geluidsoverlast en trillingen in huizen zorgen."

Leefbaarheid

De eerlijkheid gebiedt centrum-bewoner Maas te zeggen dat in Haarlem de laatste jaren beslissingen zijn genomen die de leefbaarheid en de verkeersveiligheid ten goede komen. Zo wordt de dubbeldekker uit het centrum geweerd en gaat met ingang van 2025 op veel wegen de 30 kilometer-grens gelden. Maar dus niet op de routes die de bus rijdt, terwijl die volgens hem het gevaarlijkst zijn. Maas: "Dit is vragen om ongelukken. Ga daar wat aan doen."

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]