Ga naar Content

Driedubbele aanslag van Waternet: "Kom in de problemen als ik het in één keer moet betalen"

Kwetsbare inwoners uit Amsterdam, Het Gooi, De Vechtstreek en Amstelland raken financieel in de knel doordat in hun regio dit jaar voor maar liefst drie opeenvolgende jaren − 2022, 2023 én 2024 − waterschapsbelasting moet worden betaald. Waternet stelt zoveel mogelijk naar passende oplossingen te zoeken, waaronder 'ruimhartige kwijtschelding'.

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht is begonnen met het innen van waterschapsbelasting uit 2022, 2023 en 2024 - Foto: AT5 / Luuk Koenen

De hoogte van de waterschapsbelasting verschilt per situatie, maar kan oplopen tot honderden euro's per jaar. Normaal gesproken betalen inwoners deze waterschapsbelasting eens per jaar, maar door een nieuw ICT-systeem in 2020 konden er jarenlang geen belastingaanslagen worden verstuurd. 

Deze achterstallige aanslagen moeten alsnog worden betaald. De totale waarde van de aanslagen uit deze drie opeenvolgende jaren is 511 miljoen euro. Waternet, de uitvoerende organisatie van Waterschap Amstel, Gooi en De Vechtstreek, is op dit moment bezig de aanslagen voor 2022 en 2023 te versturen. Inwoners kunnen de aanslagen van dit belastingjaar na de zomer verwachten. 

Vertrouwen overheid

De opeenvolgende belastingaanslagen drukken zwaar op financieel kwetsbare inwoners, merkt Wil Roode van Amstelveense-minima, een informatieve website voor deze doelgroep. Om haar heen ziet ze dat veel mensen bang zijn om hulp te vragen. "Ze hebben geen vertrouwen in de overheid. Bovendien moet er van alles aangeleverd worden om hulp te krijgen. Dat vergt veel organisatorische vaardigheden."

"We begrijpen dat dit heel vervelend is en bieden onze excuses aan", vertelt de woordvoerder van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. "We proberen te zoeken naar een passende oplossing. Als inwoners of bedrijven betalingsproblemen hebben, zijn er betalingsregelingen mogelijk. Ook is gekozen voor het meest ruimhartige kwijtscheldingsbeleid dat binnen de wetgeving mogelijk is."

"Als ik het allemaal in een keer betaal, kom ik in de problemen"

Mark Gisbertz, een financieel kwetsbare inwoner van Uithoorn

"Het lijkt voor sommige mensen weinig geld, maar voor mij niet", vertelt Mark Gisbertz, een financieel kwetsbare inwoner van Uithoorn. Hij moet rondkomen van zijn wajong-uitkering en de inkomsten van zijn zes-urige baan als postbezorger. "Als ik het allemaal in een keer betaal, kom ik in de problemen."

Mark ontving eerder dit jaar de aanslagen uit 2022 en 2023. Wekenlang heeft hij Waternet boze berichten met hulpkreten gestuurd. "Het is onacceptabel dat mensen op blote knieën moeten om een oplossing te krijgen."

Uit de gesprekken met Waternet is voortgekomen dat Mark geen kwijtschelding krijgt, omdat hij zes uur per week post loopt. Mark moet in twaalf termijnen betalen, in tegenstelling in de acht termijnen die Waternet eerder voorstelde. Het wordt niet toegestaan dat Mark pas met de betalingen van 2023 begint als alle termijnen van 2022 zijn betaald. 

Gedupeerd

"Mark is extra gedupeerd", stelt Wil. "Omdat hij een paar uur werkt − waar hij door zijn uitkering al weinig aan overhoudt − krijgt hij geen kwijtschelding." Dat geldt ook voor alleenstaande ouders die geen kwijtschelding krijgen vanwege thuiswonende kinderen met te veel spaargeld, vertelt ze.

"Een betalingsregeling ziet Waternet als een passende oplossing, maar veel inwoners kunnen er helemaal geen regeling bij hebben", vertelt Wil. "Dat betekent voor sommigen zelfs dat ze in de schuldsanering komen, simpelweg omdat ze het niet kunnen betalen." 

Mark noemt het daarnaast kwalijk dat Waternet in de tussentijd inwoners geen brief heeft gestuurd of persoonlijk heeft geïnformeerd dat de aanslagen later verrekend zouden worden. Sommige inwoners hebben hierdoor geen rekening gehouden met de aanslagen en geld apart gezet, stelt hij. "Zij maken er een puinhoop van en wij worden daarin achtergelaten."

💬 Wil je iets kwijt?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]

Lees ook