Ga naar Content

10 miljoen euro verzameld voor nieuwe pont in Velsen, maar waar blijft-ie toch?

De spitspont tussen Velsen-Noord en -Zuid was gisteren even stuk en hij voer een uurtje niet. Scholieren en de vele andere fietsers moesten dus een half uur omfietsen, via de sluizen. Het roept maar weer de vraag op: waar blijft nou toch die tweede pont? Vier vragen en antwoorden.

Pont Velsen - Foto: NH Media

Nog één keer om het geheugen op te frissen: waarom moet er een tweede pont varen?

Het antwoord is doodsimpel: er gaan dagelijks heel veel fietsers over de pont. Scholieren staan 's ochtends en 's middags op een overvolle pont, die om de twintig minuten vaart. Bovendien ligt de veer op een doorgaande fietsroute. De mensen in de IJmond, de gemeente en de provincie, eigenlijk iedereen is het erover eens: de pont moet twee keer zo vaak gaan, zeker in de spits. Met één pont lukt dat niet, dus moet er een tweede bij. 

Er voeren toch ook twee ponten in Velsen, waarom nu niet meer?

Een oude veer ging afgelopen zomer uit de vaart, maar er was nog geen nieuwe. Er zijn vijf ponten voor drie oversteekplaatsen over het Noordzeekanaal: in Velsen, Assendelft en Zaandam. 

Elke oversteek heeft één veer en er ligt één reserve in het water, klaar om in te vallen bij panne. Die reservepont voer een tijdje 'extra' als tweede pont in Velsen, maar dat kon niet meer. Er is ook altijd een pont uit het water voor groot onderhoud.

Een tijdelijke andere reservepont kan in Velsen ook al niet varen, omdat de aanlandplekken in Velsen afwijken van de standaard. Het is een beetje alsof je een iPhone-kabeltje in een android-telefoon probeert te stoppen.

Er moet dus echt een nieuwe pont komen. Dat weten we al een tijdje, maar de aanschaf schiet niet op. Want een nieuwe pont is duur en er zit een weeffout in het systeem: de veer van Velsen vaart met het GVB onder de Amsterdamse vlag. Die constructie maakt de boel ingewikkeld.

Wanneer vaart er dan wél weer een tweede pont tussen Velsen-Noord en -Zuid?

We zullen dus nog een tijdje af en toe moeten omfietsen als de eerste pont even stuk is. En dat brengt ons bij de hamvraag: waar blijft die tweede pont? Het korte antwoord: zoals het er nu uitziet ligt deze over ongeveer anderhalf jaar in de vaart.

Velsen heeft nu al het geld, zo'n tien miljoen euro, bij elkaar geharkt uit potjes van het Rijk, de provincie en de gemeente, zodat Amsterdam en het GVB een nieuwe pont kunnen kopen.

Nu moeten al die partijen nog goeie afspraken op papier zetten, die de minister van Economische Zaken en Klimaat moet ondertekenen. "Dat kan wat ons betreft dit voorjaar. Daarna kunnen we de pont bestellen", zegt Velsen.

Vorige maand sprak de plaatselijke wethouder Jeroen Verwoort de verwachting uit dat een pont zo'n vijftien maanden na de bestelling in het water ligt. 

Scheepsbouwer HSG kan dat ontkennen noch bevestigen. "Dat is niet aan ons om aan de media te zeggen. We weten ook dat het een slepende kwestie is", zegt directeur Marco Hoogendoorn. "Wij zullen zoveel mogelijk meebewegen en zo snel mogelijk proberen te zijn als die order binnenkomt. Maar wanneer dat is, dat weet ik niet."

Welke mogelijke oplossingen zijn er nog in de tussentijd?

De zoektocht naar tussentijdse oplossingen op het water is wat de gemeente Velsen betreft gestopt: "We zetten nu alle capaciteit en energie in om te zorgen dat de tweede pont zo snel mogelijk besteld kan worden."

Lees ook

Tips?

Stuur ons jouw tips op [email protected]