Ga naar Content

Vorig jaar te veel vliegherrie boven Uithoorn, inspectie hint op sancties

Uithoorn heeft vorig jaar te veel vliegherrie voor zijn kiezen gekregen. Dat blijkt uit een rapportage van de Inspectie Leefomgeving en Transport. De inspectie hint alvast op sancties. 

Foto: NH Media

De geluidsnormen zijn overschreden bij handhavingspunt 25, in Uithoorn. In totaal zijn er 35 handhavingspunten rond Schiphol geïnstalleerd om overlast te berekenen. Het gaat hierbij om berekeningen (in plaats van metingen) van het geluid op basis van de beschikbare informatie rondom het vliegverkeer.

De geluidsgrenswaarde ligt bij dat punt overdag op 57,44 dB, terwijl in werkelijkheid 58,20 dB is geconstateerd. Volgens de inspectie gaat het om een overschrijding van 19 procent.

Lees verder onder kaart.

Handhavingspunten rond Schiphol - Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport

Bij twee punten meer geluid

Bij 2 van de overige 34 handhavingspunten was de geluidsbelasting hoger dan die bij het punt in Uithoorn. Dat gaat om het handhavingspunten in Lijnden (18) en het Amstelveense Bos (20). Bij het punt in het Amstelveense Bos wordt de hoogste waarde gemeten (60,07 dB), maar daar is 61,54 dB toegestaan. 

In 2022 bleef het geluid bij alle handhavingspunten binnen de norm (pagina 9 van 48). In 2021 werd de norm bij één punt overschreden. In 2018 was dat nog bij een handvol punten het geval. 

Baangebruik

De overschrijdingen worden niet bestraft door de inspectie, zolang Schiphol zich houdt aan regels rondom preferentieel baangebruik. 

Of dat rond de overschrijding van handhavingspunt 25 in 2023 het geval is, moet nog blijken. Als blijkt dat de overschrijding van de geluidsnorm bij het handhavingspunt had kunnen worden voorkomen door banen te gebruiken die minder overlast veroorzaken, kan de inspectie Schiphol alsnog bestraffen. De inspectie verwacht in haar volgende handhavingsrapport meer duidelijkheid kan geven. 

"Schokkend dat grenswaarde ondanks krimp toch wordt overgeschreden"

Mirella Visser (PUSH Uithoorn)

Mirella Visser van bewonersorganisatie PUSH Uithoorn is verontwaardigd over de overschrijding. "Schokkend dat ondanks krimp toch de grenswaarde in Uithoorn wordt overschreden", reageert ze tegenover NH. "PUSH gaat bij het ministerie een nieuw verzoek om compensatie indienen. Dit kan niet doorgaan zo." 

Behalve Schiphol zijn ook luchtvaartmaatschappijen en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op de vingers getikt. LVNL heeft een regel rond het baangebruik overtreden en heeft daarvoor een waarschuwingsbrief ontvangen. Ook zijn de piloten van negen vluchten afgeweken van de gebruikelijke routes voor nachtvluchten. Ook hun werkgevers zijn gewaarschuwd. 

Vieze hulpmotoren

Het gebruik van vervuilende hulpmotoren voor geparkeerde vliegtuigen wordt al langer nauwlettend gevolgd door de inspectie. Eerder maande ILT meerdere maatschappijen al om vaker schone alternatieven in te zetten, maar dat is onvoldoende gebeurd. 

In totaal deelde de inspectie twaalf waarschuwingen uit aan meerdere maatschappijen, maar KLM en Delta Airlines worden harder onder druk gezet. Als bij de volgende inspecties blijkt dat zij te veel vieze zogeheten APU's (Auxiliary Power Units) inzetten, krijgen ze een boete. Die last onder dwangsom komt niet als een verrassing: in oktober dreigde de inspectie er al mee

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]